Apple storeHoe zit het precies?

Als je een app in de Apple appstore of Google Play Store plaatst, dan zijn er allerlei regels waar je aan moet voldoen. Die regels gaan over gebruiksvriendelijkheid, het design maar ook over verkoop in je app.

Apple controleert alle apps voordat ze in de appstore komen. Zo zien zij of je hun systeem gebruikt om betalingen uit te voeren, anders wordt je app gewoonweg geweigerd. Verkoop jij iets in je app met een zogenaamde in app purchases (IAP)? Dan moet je verplicht gebruik maken van hun systeem om deze betaling te regelen. Zo zien ze alle transacties voorbijkomen. Daarop wordt de 30% automatisch ingehouden. 

Maar dit geldt alleen voor digitale producten. Wat zijn digitale producten vraag je? Laat ik het zo stellen: als je geld besteedt aan iets ‘binnen’ de app, dan is het een digitaal product. Zoals bijvoorbeeld muntjes bij Candy Crush, het betalen voor extra oefeningen in een fitness app of het afsluiten van een abonnement op Spotify.

De 30% afdracht is dus niet het geval bij een app waarin producten worden verkocht; de zogenaamde ‘appshop’, zoals de H&M of Zalando app. Hierbij worden fysieke producten verkocht, dus gaat de betaling via een andere weg dan de Apple store.

"Apple is erg streng als het gaat om het hanteren van regels… Behalve als het gaat om enorm succesvolle bedrijven."

Apple storeHoe eerlijk wordt de regel door Apple gehandhaafd?

Apple is erg streng als het gaat om het hanteren van regels… Behalve als het gaat om enorm succesvolle bedrijven. Zo maakt Apple graag uitzonderingen voor bedrijven die belangrijk voor hen zijn.

Zo kan Amazon bijvoorbeeld wél digitale producten verkopen via hun app, zoals E-boeken. Met de Amazon app kun je namelijk deze producten op je verlanglijstje zetten. En dat verlanglijstje zie je terug in de Amazon webshop. En zo kunnen app gebruikers vanuit de app het product kopen op de Amazon website. Deze manier zou nóóit door de beugel kunnen als het ging om een kleinschalig bedrijf. Als een app startup dit zou toepassen, dan wordt zo'n app gewoon geweigerd en gaat de 30% regel weer in zijn werking. Zelfs al is de uiteindelijke verkoop via een website.

Ook Spotify zit in het grijze gebied. Je kunt een Spotify premium abonnement afsluiten via de Spotify website van €10 per maand. Daarmee kun je daarna inloggen in de Spotify app. Apple ziet niets van deze €10 per maand. Maar wil je een Spotify premium abonnement afsluiten via de Spotify app? Dan betaal je €13 per maand. Juist, met 30% opslag van Apple! (Of voor abonnementen langer dan een jaar 15%, lees het artikel over app abonnementen)

Apple maakt het zichzelf makkelijk door in hun e-mails naar andere app bouwers te beschrijven dat ze "hun uiterste best doen om alle apps aan dezelfde regels te houden". En dat "het voor kan komen dat sommige apps in de Apple store zich hier niet aan houden". Máár dit betekent niet dat jij zomaar de regels kunt breken zonder dat je app wordt geweigerd...  

"Je app staat dan op de Apple ‘blacklist’."

apple storeVerdachte app? Big Brother is watching you

Zit je erover te denken om de Apple store regels toch aan je laars te lappen? Dan moet ik je aanraden om dat zeker niet te doen.

Apple houdt namelijk de apps bij waar geld mee is verdiend. Al verander je later je app naar een app zonder in app purchases, dan houdt Apple je toch in de gaten. Je app staat dan namelijk op de Apple ‘blacklist’. Je wordt dan gemarkeerd in hun systeem als ‘verdacht van het omzeilen van in app purchases’. Als jouw app eenmaal op hun lijst staat, is het moeilijk om hiervan af te komen. Als je er dus voor kiest om in je app te verwijzen naar een externe site voor aankopen of inloggen is niet voldoende om van de lijst af te komen.

apple storeHoe heeft Fortnite het aangepakt?

In het geval van Apple heeft Fortnite zijn app gewoon aangeboden in de Apple store. Maar dat is niet het geval voor de Google Play Store. Op android telefoons kan je namelijk wel apps buiten de store op je telefoon zetten. Fortnite is momenteel een van de populairste games op de wereld met miljoenen gebruikers. Als Fortnite (of zijn makers Epic Games) 30% af moeten staan, dan lopen ze dus miljoenen euro's mis! In zo'n geval is het wel handig als je een app lanceert buiten de Play Store natuurlijk! 

app store 30 procent

Moet jij dan ook je app buiten de app stores om lanceren? Nou, uiteraard heeft dit ook nadelen. Zo is je app minder beveiligd en zijn je gebruikers minder beschermd tegen virussen op hun telefoons. Apple en Google zorgen met hun stores namelijk voor veiligheid. Daardoor heeft een gebruiker minder vertrouwen in een app die hij download buiten de appstores. Tenzij ze de app al kennen, zoals bij Fortnite het geval is. Daarnaast zullen consumenten, als ze horen van een app, instinctief gaan zoeken in de appstore. Als ze je niet kunnen vinden, dan zullen ze niet zo snel zelf op zoek gaan naar jouw app buiten de appstore. Daarmee verlies je dus naast de 30% ook nog de andere 70% van de inkomsten. 

Eigenlijk heeft het voor kleinere apps geen zin om buiten de store om je app te verspreiden. Je kan beter gebruik maken van het netwerk en de veiligheid van de stores. Als je uiteindelijk miljoenen gebruikers hebt, dan kun je gebruik maken van je bekendheid en zo ook gebruikers buiten de Google Play Store werven. Maar zelfs dan geldt het alleen voor Android gebruikers; Apple (iPhone) gebruikers móeten downloaden in de appstore van Apple. Apple gebruikers kunnen op geen andere manier apps op hun telefoon krijgen. Ik geef je hieronder 6 haalbare oplossingen om de 30% regel op te lossen.

apple store6 Oplossingen voor de 30% regel in de Apple store

Gelukkig zijn er wel oplossingen om te zorgen dat je niet 30% moet afdragen of om hier rekening mee te houden. Ik geef je 6 manieren waarop je dit nadeel kan oplossen:

1. Aanpassen businessmodel

De makkelijkste manier om geen last te hebben van de Apple kosten, is door de 30% kosten mee te nemen in je business model. Als je op tijd kennis hebt van de kosten, richt je je businessmodel zo in dat je voldoende winst maakt dat de 30% extra kosten mee zijn genomen in je business model. Het is dan een onderdeel van je kostenplaatje. BIjvoorbeeld door je prijs te verhogen, of door je kostenstructuur te veranderen.

Als je gebruikt maakt van abonnementen in je app dan scheelt dat ook kosten. Als je gebruikers abonnementen afsluiten van langer dan een jaar, draag je namelijk maar 15% af aan Apple.

2. Referenties verwijderen

Een andere manier om de kosten voor Apple te omzeilen is door alle referenties naar je website te verwijderen. Voor Apple is het dan niet te traceren dat je via die weg geld verdient. De app moet dan geheel onafhankelijk van je website en verdienmodel werken. Er mag nergens een link naar je website gevonden worden of de naam van je bedrijf. Dit betekent dus wel dat je app dan vaak geen toevoeging aan je bedrijf is. Bovendien: hoe weten de gebruikers dan welke app ze moeten hebben, als ze betaald hebben voor iets anders? Deze optie is wel eens gebruikt door een aantal mensen die wanhopig Apple's 30% wilden vermijden, maar voor de meeste mensen geen serieuze optie.

3. Fysieke producten

Zoals eerder verteld, geldt de 30% regel alleen voor digitale producten. Niet voor fysieke producten dus. Door over te schakelen naar fysieke producten heb je geen last van de Apple store. In principe zou je bijvoorbeeld kunnen overstappen van e-books naar gedrukte boeken, zonder dat Apple nog de 30% marge vraagt.

apple store

4. Andere doelgroep

Het kiezen van een ander doelgroep voor je app is ook een oplossing. Kies bijvoorbeeld voor een segment die meer geld uitgeeft in apps, of een bredere doelgroep. Door het volume of de kwaliteit van de doelgroep slim aan te passen verdien je meer aan je app.

5. Webapplicatie

Een andere manier is het stoppen met je app en alleen een webapplicatie te maken of aan te schaffen. Deze werkt dan in de browser, je hebt dus helemaal niks meer te maken met de Apple store. Dus ook niet aan Apple’s regels en de 30% die ze afdwingen.

6. Ander verdienmodel kiezen

Naast je je businessmodel, kun je ook een ander verdienmodel kiezen. Door te experimenteren met een ander verdienmodel kan je eventueel meer geld verdienen waardoor je minder last hebt van de 30% voor Apple.

Zo kan je bijvoorbeeld je app splitsen naar een freemium en premium model. Dan heb je een betaalde app en gratis app. Hierdoor krijg je meer betaalde gebruikers en verdien je meer aan je app. Als je zoekt naar een ander verdienmodel, scroll dan naar beneden voor 14 verschillende verdienmodellen↓↓

14 verdienmodellen voor apps

Een van de opties om de kosten van de App stores te omzeilen, is door een ander verdienmodel te kiezen. Ben jij benieuwd welke verdienmodellen goed bij jouw idee passen?

Dat heb ik overzichtelijk voor jou gemaakt in het 'Verdienmodel sjabloon'. Dit is een PDF waarin je naast 14 verdienmodellen ook de voor- en nadelen van alle verdienmodellen in één overzicht ziet.

Plus, ik laat je in deze PDF zien wat de opbrengsten in euro's per verdienmodel zijn.

Vul hieronder je gegevens in om direct toegang te krijgen tot het Verdienmodel Sjabloon:

Kassa zodat mensen kunnen betalen
Hoeveel ga verdienen met je app?
Verdienmodel Sjabloon
Kom achter de 14 manieren waarop anderen al verdienen met hun app

Met de het Verdienmodel Sjabloon krijg je:

✔️ Volledig overzicht van 14 kansen om te verdienen met je app
✔️ Zien hoeveel euro jouw idee precies gaat opbrengen
✔️ Vergelijk verdienmodellen zodat je altijd het meeste verdient met je app
 

Het Verdienmodel Sjabloon kost normaal €5 in de shop, nu GRATIS beschikbaar:

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties

Ingediend door T de Boer op

Hallo David, 
Ik ben benieuwd naar jouw idee over die 14 verdienmodellen, ik zou dus graag je PDF ontvangen over de verschillende app verdienmodellen.

T de Boer

Ingediend door david@appspeci… op

In reply to by T de Boer

Hoi Toine, voortaan kan je de PDFs downloaden door het formulier hierboven in te vullen. Je krijgt hem dan meteen in je inbox! Veel succes met jouw idee. Gr. Katja

Ingediend door Julian op

Hallo David,

Even om een duidelijke beeld te krijgen wat je beschrijft. Stel je voor ik heb een website waar men data kan uitwisselen met elkaar (Zoals Teams van Microsoft). Maar zou graag willen dat gebruikers gedeelte van de data ook offline kan gebruiken (Dus een app is nodig en niet op HTML basis).

Via de website kunnen klanten (Bedrijven) een abonnement afsluiten zodat hun gebruikers, gebruik kunnen maken van onze/hun data.

Via de app kun je niet registeren als bedrijf. Maar alleen inloggen als gebruiker. Moet ik dan 30% afstaan aan Apple en Android?

Met vriendelijke groeten,
Julian