Apple kondigt App Store 2.0 aan! Deze 4 veranderingen moet je kennen

Gisteravond, 8 juni 2016, ontving ik het nieuws dat Apple de nieuwe appstore 2.0 heeft bevestigd. Deze aankondiging gaat vooraf aan het Apple congres WWDC dat volgende maandag plaatsvindt. Vers van de pers dus!

Dit zijn de 4 veranderingen die je moet kennen:

apple1) Apple abonnementen

Apple vraagt geen 30% marge, maar 15% over app abonnementen die langer dan één jaar lopen

Apple vraagt nu al 30% van de omzet die je maakt met je app met digitale goederen. Dan hebben we het over aankopen zoals de aanschaf van de app, premium versies en uitbreidingen van de app. Voor betaalde abonnementen voor deze digitale aankopen die langer dan een jaar duren, wordt de marge verlaagd naar 15%. Dat betekent dat je nog maar de helft van het geld kwijt bent aan apps.

Dit is niet alleen interessant voor spelletjes apps, maar met name voor bedrijfsapps. Die hebben namelijk veel onderhoud en technische complexiteit, terwijl veel bedrijven per werknemer betalen om een app in gebruik te nemen. Lees: bedrijven schaffen sneller abonnementen voor apps aan.

Van 30% naar 15% klinkt misschien als een kleine verandering. Daar zou je je in kunnen vergissen. Kijk maar eens naar dit rekenvoorbeeld:

appleRekenvoorbeeld

Stel, je verkoopt een app op abonnementsbasis. Je verkoopt hem bij 50 grote bedrijven waar elk 500 mensen de app gebruiken. Die bedrijven betalen € 10 per gebruiker per maand, dus dat levert je ( 50 * 500 * €10 * 12 ) = €3 miljoen op.

Daarnaast heb je kosten. Laten we zeggen dat je 50% van je geld kwijt bent aan bedrijfskosten (zoals gebouwen, personeel, marketing) en 30% van je opbrengsten aan Apple moet betalen.

Dan hou je € 600.000 winst over. Dat is een winstmarge van 20%.

Onder de nieuwe regels, waarbij Apple 15% vraagt, hou je € 1,05 miljoen over, een winstmarge van 35%.

Dat betekent dus 15% meer marge of € 405.000 meer winst! Daar zeggen maar weinig bedrijven nee tegen.

Deze verandering maakt de Apple appstore steeds interessanter. Ook wordt het abonnementen-verdienmodel voor apps steeds meer de moeite waard. Dat is pas geld verdienen met apps!

"Tot voor kort moest je 240 uur wachten voor je app in de Apple appstore stond"

apple2) Snellere reviews voor appstore

90% van app reviews gebeurt binnen 2 dagen

Bij Apple staat gebruiksgemak en kwaliteit voorop. Daarom reviewt Apple de app die je wil plaatsen in de appstore grondig. Dat zorgt voor veel frustratie bij het lanceren van je app. Je moet namelijk 240 uur wachten voor je app in de Apple appstore staat. Dat is vervelend. Zeker in het geval dat Apple een foutje vindt in je app, je dit snel oplost, je app opnieuw aanlevert en je nóg eens 240 uur moet wachten voordat je app in de appstore staat.

Blijkbaar hebben ze dit review-proces versnelt of meer personeel aangenomen, want Apple heeft nu beloofd om 50% van de apps binnen 24 uur te reviewen en 90% binnen 48 uur. Nog niet zo snel als de Google Play Store (gemiddeld binnen 2 uur!), maar voor een app developer is dit een hele opluchting.

apple

apple3) Verbeterde zoekfuncties

Nieuwe zoek- en app-ontdek-functies in de appstore

Apple maakt drie aanpassingen in de zoekfuntie van de appstore in het najaar. Kleine aanpassingen, waar veel gebruikers desalniettemin blij mee zullen zijn.

1) Uitgelichte apps bevatten geen apps meer die je al hebt gedownload.

2) 3D touch zorgt ervoor dat je apps eenvoudiger kan delen met vrienden.

3) Het tabblad met categorien komt terug. Handig als je in de appstore nieuwe apps wil ontdekken.

"Apple speelt de privacy kaart"

apple4) Advertenties in appstore

Advertenties in de zoekfunctie van de appstore

De advertenties die Apple gaat tonen werken simpel: ze worden alleen getoond bij zoekresultaten en hebben een lichtblauwe achtergrond en een blauw "Ad" icoontje. Je kunt straks een advertentie plaatsen met een bieding-systeem, vergelijkbaar met Google AdWords. Je betaalt in dit bieding-systeem niet per vertoning, maar per klik.

Google had dit al eerder: advertenties in de appstore. Het is geen wonder dat ze eerder waren: Google is heer en meester als het aankomt op advertenties. Doordat Apple nu ook komt met advertenties, wordt de strijd in de "battle of the appstores" spannend. En Apple heeft nog een geheim wapen: Apple speelt de privacy kaart.

Google stond al niet bekend als de meest privacyvriendelijke bedrijf, Apple doet er nu een schepje bovenop. Ze beloven namelijk dat ze in hun nieuwe app-advertentiesysteem geen zoekgegevens van gebruikers opslaan en geen gegevens zullen delen met adverteerders. Gebruikers onder de 13 jaar, zien de app-advertenties niet. En als laatste kunnen gebruikers de advertenties uitzetten in hun instellingen. Dat is heel anders dan Google.

Applicatie ontwikkelaars hadden al eerder methodes gevonden om goed gevonden te worden in de appstore. Dat gaat nu dus concurrentie krijgen van betaalde mogelijkheden.

appleBonus inzicht: Apps As A Service

Een nieuwe soort app is geboren?

Een aantal zaken vallen mij op:

  • Apps worden steeds breder gedragen in de markt. Dat zorgt voor draagvlak voor gespecialiseerde en complexe apps.
  • Apps met meer complexiteit hebben ook meer technisch ondersteuning nodig. Met app-abonnementen wordt deze investering in techniek financieel haalbaar.
  • Complexere apps zie je met name bij bedrijven: denk aan apps die het leven van een werknemer eenvoudiger en vooral productiever maken. 
  • Ontwikkelaars worden gemotiveerd om door app-abonnementen lange termijn relaties aan te gaan met hun klanten.
  • Google is bezig om het web en apps samen te voegen. Zo hoef je apps niet te installeren, maar zie je ze 'streaming' op je smartphone. Zeg maar zoals je een website ervaart.


Kortom, ik zie deze 4 trends: complexere apps krijgen draagvlak en zijn financierel haalbaar, er zijn steeds meer apps voor bedrijven, er worden lange termijn relaties gebouwd met app gebruikers en streaming apps worden ontwikkeld. Deze trends convergeren naar één resultaat: Apps as a Service (AaaS).

AaaS is Software As A Service (SaaS) voor apps. Met SAAS schaf je software niet aan, maar betaal je voor het gebruik. De software leverancier zorgt dan voor onderhoud, beveiliging en andere randvoorwaarden. Hierdoor wordt software betaalbaarder, schaalbaarder en voor meer mensen toegankelijk. Ook vind dit op grote schaal plaats bij bedrijven. Met AaaS bedoelen we dus het samenvoegen van apps en websites als een dienst.

Is AaaS de lange termijn visie die grote bedrijven als Google en Apple hebben met apps en de appstore infrastructuur?

Is dit wat er voor apps te wachten staat als de markt zich meer richt op productieve apps (zoals gebruikelijk is in technologie, zoals we dat kennen in de hype cycle)?

Ik wil je in iedere geval oproepen om, als je een app maken gaat, je deze nieuwe ontwikkeling niet negeert. Maak er juist gebruik van. Je zult jouw app op de lange termijn waardevol moeten maken. Dat noemen we ook wel "het nut van een app". En door deze aanpassinge van de appstore is het veel interessanter om een app abonnement als app verdienmodel te gebruiken.

Update: Na de bekendmaking van Apple heeft Google dezelfde verandering voor app-abonnementen doorgevoerd. Dus ook nog maar 15% afdragen. Met één groot voordeel: het geldt meteen vanaf de start, dus niet zoals bij Apple pas na een jaar. Extra punt voor Google in the battle of the appstores.

Bron: The Verge

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo