Wij willen meer downloads! 8 nieuwe mogelijkheden die Google introduceert om je app te promoten

Met meer dan 1.4 miljoen apps in zowel de Google Play Store en Apple App Store is het belangrijk om als app op te vallen. Terwijl mond-tot-mond reclame vaak de beste manier is van promotie, kan adverteren de groei van je app versterken. Wat is de beste manier om je app te promoten? Vandaag kijken we naar de nieuwe advertentie-mogelijkheden die Google heeft geintroduceerd. Hoe zorg je er dan voor dat je op deze kanalen snel gevonden wordt? 

app te promoten1. Play Ads

Een nieuwe optie die Google biedt is om met je Android app te adverteren in de Play Store. Het is handig om op een grote schaal je app te promoten en dan is de Google Play Store de ideale plek. Deze Store bereikt een miljard mensen in 190 verschillende landen; een grotere schaal dan dat ga je niet vinden. Het werkt ideaal, zoekwoorden die voor jouw app worden gebruikt in Google, worden automatisch toegepast op de Google Play Store. Dat werkt handig.

app te promoten2. Google Display

Met behulp van Google Display worden advertenties van jouw app op relevante websites geplaatst. Of bijvoorbeeld als mensen eerder je app of website hebben gebruikt. Je kunt het zo instellen dat deze ads niet worden getoond aan mensen die jouw app al gedownload hebben, maar wél de mensen die hem verwijderd hebben. Zo kun je gebruikers die jouw app hebben verwijdert om ruimte te maken op hun telefoon, er aan herinneren om je app na een tijdje weer te installeren. Ook handig; website gebruikers die per ongeluk op de advertentie klikken, downloaden de app niet meteen. Dat kan je advertentiekosten schelen. Gebruikers moeten namelijk bevestigen dat ze de app inderdaad willen downloaden en alleen dán betaal jij als aanbieder de kosten.

"Er wordt dan een video gebruikt van YouTube of Google Play die na 5 seconden kan worden weggeklikt."

app te promoten3. Video interstitials

Een wat...? Nou een video interstitial dus. Ze worden geladen voor een bepaalde website of app en nemen vervolgens het hele scherm in beslag. Zeg maar een video tijdens het laden van het volgende scherm. Deze vorm van advertenties kun je aanmaken via AdMob. Er wordt dan een video gebruikt van YouTube of Google Play die na 5 seconden kan worden weggeklikt. Naast deze video, zie je ook een headliner met de titel van jouw app, een paar regels tekst over de app zelf en informatie uit de App Store (zoals de beoordelingen). Wanneer de video niet wordt weggeklikt, krijgt de gebruiker de kans om de app te downloaden en komt er een grote download click button in beeld. Duidelijk systeem, want er kan nergens anders geklikt worden. Leuk feitje: op dit moment gebruiken meer dan 650.000 apps Admob.

app te promoten

app te promoten4. Trueview Ads

Ook op het YouTube advertentienetwerk kan je advertenties tonen. Ga bijvoorbeeld voor in-stream ads, dit zijn advertenties die worden afgespeeld voordat de door jou geselecteerde video van start gaat en kan na 5 seconden worden weggeklikt. Daarnaast is het handig dat de app gedownload wordt zonder dat het scherm moeten worden verlaten. Ook hier betaal je als adverteerder alleen de kosten wanneer de kijker langer dan 30 seconden naar de advertentie kijkt óf de app besluit te downloaden. De bijgeleverde banner blijft overigens onder aan de video staan, ook wanneer de kijker de advertentie weggklikt. Weer een leuke statistiek: dagelijks worden Trueview ads 2 miljard keer getoond.

app te promoten5. Automatisch bieden 

Met Google Adwords kan je flexible biedstrategieën gebruiken om je app te promoten; een steeds vaker gebruikte strategie is de automatische bied functie. Deze functie kan je toepassen op specifieke zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes waar, wanneer en hoe je maar wilt. Hier kan je gelijk de prestaties van bijhouden en daar het budget op aanpassen. Deze functie is bedoeld om je te helpen een bepaalde doelstelling voor jouw app te halen. Overzichtelijk en snel. Stel wel een limiet in zodat je geen onverwachte kosten hebt.

"Door deep-links te gebruiken is het het makkelijker, sneller en handiger voor je gebruikers om naar jouw app terug te keren."

app te promoten6. Zorg voor een sterke focus

Het is daarnaast ook belangrijk om gebruikers te vinden die van waarde zijn, zorg daarom voor een sterke focus. Dit kan je op verschillende manieren doen. Ga bijvoorbeeld voor gebruikers die soortgelijke apps hebben gedownload. We weten namelijk van eerder onderzoek dat gebruikers een app verwijderen als deze hen frustreert en dan in veel gevallen op zoek gaan naar een alternatief. Je zou je dus kunnen richten op concurrerende apps die gebruikers frustreren met vele pushberichten of advertenties. Ook is het mogelijk om op een specifieke categorie (fotografie, business, etc) of locatie (het vliegveld) te focussen. Je kan verder ook besluiten om gebruikers te bereiken die in de laatste 7, 14, 30 of 90 dagen een nieuwe telefoon hebben aangeschaft. Genoeg opties dus! TiqTiq paste deze focus strategie laatst toe voor hun app en dat leverde een hoge positie in de appstore op.

app te promoten

 

app te promoten7. Deep-linking

Als een gebruiker op een website klikt op een deeplink, dan wordt hij direct naar de juiste pagina binnen jouw app. Door je te focussen op deep-linking kun je gebruikers dus direct doorverwezen worden naar jouw app met behulp van een specifieke link binnen een domein. Door deep-links te gebruiken is het het makkelijker, sneller en handiger voor je gebruikers om naar jouw app terug te keren. Apps hebben geen www-domein. Deeplinking werkt iets lastiger, maar een goede app-ontwikkelaar weet hoe hij dit in je app bouwt.   

app te promoten8. Universal App Campagnes

Voor apps die op Android draaien, is een Universal App Campagne via AdWords een uitkomst. Met behulp van dit programma, kan je in een paar klikken verschillende campagnes opzetten. Het enige wat je hoeft te doen is jouw app via de Google Play Store inladen, tekst toevoegen en een budget bepalen. Vervolgens worden er verschillende campagnes gedraaid en de campagne die het meest oplevert, zal vaker gedraaid worden. Deze nieuwe manier van adverteren is een paar weken geleden geintroduceerd door Google. Het verbindt voor Android apps de bovenstaande tips. Wil je een goede manier om je Android app te promoten, dan zou ik hier beginnen.

Wat is de beste manier om je app te promoten?

Een simpel antwoord.. die is er niet! Elke app promotie vergt een andere aanpak, met een ander doelgroep. Er bestaat wel een goede manier om jouw app te promoten. Het belangrijkste hierbij is om stil te staan bij de gebruiker, wanneer heeft deze jouw app het hardst nodig? Zorg dat je op dat moment zichtbaar bent! Een goede manier om toe te passen is de Hooked methode. Daar kan je hier meer over lezen.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
geschreven door
David van der Loo