7 trucs om hoog in de App Store te komen

7 trucs om hoog in de App Store te komen| kennisbank

Als je een eigen app hebt, dan wil je natuurlijk zo hoog mogelijk worden geplaatst in de App store. Of nog beter: dat je app wordt gefeatured door Apple. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Is er een geheim waar niemand van af weet?

Er zijn inderdaad een aantal zaken die vaak vergeten worden. Bij diverse apps heb ik trucs gezien die mensen toepassen om hoog in  de appstore te komen. Centraal staat altijd wat de medewerkers van Apple belangrijk vinden. Apple wil alleen apps in de spotlight zetten die laten zien hoe geweldig de Apple platfomen Mac en iOS platforms zijn. Een medewerker kijkt niet naar wat het beste is voor jouw app, maar waar Apple het meeste profijt van heeft. Met dit in het achterhoofd heb ik 7 tips voor je op een rij gezet:

app storeTip 1: Bouw een geweldige app

Een hoge app store ranking staat of valt met de waarde van je app. Goede apps worden eerder door Apple-medewerkers opgepakt. Daarnaast gaan gebruikers je fantastische app doorvertellen aan anderen en leidt tot meer downloads, dat ook een signaal is voor Apple-medewerkers. Als je gepassioneerd bent om een app te bouwen met een fijne gebruikservaring en duidelijke toegevoegde waarde, dan is de kans veel hoger dat Apple jouw app opmerkt. Hierbij is het belangrijk dat je niet te snel opgeeft.

"Zorg dat je app niet alleen werkt op de iPhone maar ook op iPad en Mac"

app storeTip 2: Sluit aan op technologische innovaties

Door goed op de hoogte te zijn van de veranderingen bij de nieuwe Apple apps kan je erachter komen waar de App Store zijn focus op gaat leggen. Dit geeft je waardevolle informatie over waar je in je app aandacht aan moet geven. Zo wil Apple bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe technologien stimuleren, zoals iCloud, ApplePay of de AppleWatch. Om erachter te komen welke technologie apple promoot,kun je natuurlijk de apps in de appstore doorlopen. Ook kun je nieuwe technologien vinden in de iOS Developer Library. Als deze technologiën goed aansluiten op jouw app, dan is het zeker een aanrader om ze te verwerken in je app! Op deze manier kan Apple via jouw app hun technologie in een goed daglicht zetten.

app storeTip 3: Maak een app die werkt op alle Apple platformen

Zorg dat je app niet alleen werkt op de iPhone maar ook op iPad en Mac. Plaats jezelf eens in de schoenen in een gebruiker van Apple producten. Dan heb je vast niet alleen een iPhone, maar vaak ook een iMac, Macbook en iPad. Dan moet Apple gaan kiezen welke apps ze promoten uit honderden apps. Kiezen ze dan iets waarmee ze maar één van hun producten promoten? Of de hele suite aan Apple producten. Wordt de beste vriend van Apple en zorg ervoor dat jouw app hun hele productensuite laat uitblinken.

app store

Tip 4: Bouw in het begin alleen voor de Apple app store

Apple waardeert het als je een app maakt die exclusief is voor hun platform en nog niet beschikbaar is voor Android en Windows Phone. Dan is jouw app natuurlijk exclusief voor gebruikers en is een extra kans voor Apple om mensen te overtuigen om hun producten te gaan gebruiken. En dat geeft jou meer kans om gefeatured te worden in de Appstore.

En nu denk je vast: maar de gebruikers dan? Wat als een Android-gebruiker mijn app wil downloaden? Natuurlijk is het slim om uiteindelijk veel bereik te hebben door je app op veel platformen beschikbaar te maken. Maar als je app in het begin slechts op één platform beschikbaar is, dan maakt dat jouw app extra begeerlijk. Het is vergelijkbaar met hoe Facebook lanceerde: eerst was dit sociale netwerk alleen verkrijgbaar op bepaalde Universiteiten, zodat veel mensen erop moesten wachten. Toen Facebook voor iedereen eenmaal lanceerde, stonden mensen erom te springen. Bovendien zijn iPhone gebruikers vaker zogenaamde early adopters. Dat zijn mensen die als eerste nieuwe zaken uittesten en andere gebruikers aanraden om ook deze zaken uit te proberen. Ook Marc van de Pol richte zich met zijn app TiqTiq op early adopters, je leest hier hoe dat afliep.

app storeTip 5: Zorg voor een gebruiksvriendelijke app

De concurrentie in de App Store is moordend. Je moet met jouw app opboksen tegen grote bedrijven die hele teams en eindeloze middelen tot hun beschikking hebben. Het is uitzonderlijk als een app van een ondernemer hoog in de App Store wordt geplaatst. Gelukkig wil dat niet zeggen dat je geen kans maakt! Een goede manier om je kans te vergroten is door je app gebruiksvriendelijk te maken en een aantrekkelijk design te geven.  Het is dus wijs om te investeren in een goede gebruiksvriendelijkheid specialist! Op zijn minst houd je rekening met Apple UI guidelines.

 "Als bloggers en websites praten over jou app, voordat deze überhaupt in de App Store staat, dan creëer je rumoer over je app. "

app storeTip 6: Genereer media aandacht

Media aandacht verkrijgen is een moeilijke taak maar wel essentieel als je een succesvolle app wil lanceren. Veel app ondernemers denken hier pas over na als de app al lang en breed gelanceerd is. Het allerliefst zie je natuurlijk dat er een hype ontstaat rondom jouw app. Als bloggers en tech-sites praten over jou app, voordat deze überhaupt in de App Store staat, creëer je rumoer om je app. Om deze hype op te zetten is het wel van belang dat je een goede preview van je app hebt, bijvoorbeeld op een zogenaamde teaser site. Zorg voor screenshots, informatie en een promotie video.

Daarnaast is het ook belangrijk om een goede relatie op te bouwen met mensen die geïnteresseerd zijn in je app. Maak gebruik van social media en verkrijg zo veel mogelijk emailadressen zodat je iedereen op de hoogte kan houden van jouw app.  Meer downloads zorgen ervoor dat Apple-medewerkers jouw app sneller in de gaten krijgen. Als je via e-mail de lancering van je app aankondigt dan krijg je opeens veel downloads, kan het je helpen om hogerop te komen in de App Store.

Wees wel verstandig en zoek de aandacht niet te vroeg op! Over het algemeen is een paar weken van tevoren een prima tijd. Als je dit wel te vroeg doet, kan dit irritatie of desinteresse bij mensen teweeg brengen. En je wilt natuurlijk al helemaal niet dat iemand anders er met jou idee vandoor gaat voordat jij het hebt gelanceerd!

app storeTip 7: Zoek contact met Apple

Vergeet niet dat Apple duizenden apps per dag binnen krijgt, waaruit ze moeten kiezen om ze in de etalage te zetten. Dan is het heel makkelijk om jouw app over het hoofd te zien. Daarom is de meest ideale situatie om contact te leggen met Apple zelf. Als jouw app de moeite waard is, dan luisteren zij ook graag naar jou als jij voorbij komt, bijvoorbeeld in hun netwerk.

Door het gebruiken van deze tips vergroot je je kans dat jouw app hoog in de App Store komt te staan of zelfs gefeatured wordt in de 'etalage'. Vergeet niet dat er meer dan een miljoen apps in de app store staan. De kans dat je hoog eindigt is klein, je kunt hem wel positief beinvloeden. Het goede nieuws is wel dat je gelukkig een hele succesvolle app kan hebben zonder hoog in de App Store te staan. Een hoge App Store ranking is geen vereiste, het is alleen de kers op de taart!


jouw app zo succesvolHoe maak je jouw app succesvol?

Door te leren van bovenstaande artikel weet je al meer over de zaken waar je rekening mee moet houden. Maar wil je nog verder met je idee? Meer te weten komen over een onderwerp? En afkijken bij een expert hoe hij een app succesvol maakt?

Dan nodig ik je uit voor mijn eerstvolgende Live Online Masterclasses, die je gewoon via je computer kijkt:

Tijdens de Masterclass krijg je:

Voorbeelden van andere succesvolle apps

► Lessen over hoe zij succesvol zijn geworden

►Iedere Online Masterclass pakt een ander onderwerp aan: ontwikkelingskosten, financiering, verdienmodellen en anderen. Welke kies jij? Of kies je er meerdere..?

► Een stap-voor-stap aanpak voor hoe je verder gaat met jouw idee

► Tijd om vragen over jouw app testellen

Kies zelf welke live Online Masterclass je bijwoont en registreer je nu GRATIS:

Geschreven door David van der Loo (link is external)

markten
onderwerpen