Google en Apple in de ring: Battle of the App Stores| kennisbank

The Battle of the App Stores: In the right corner, in the white shorts, the three times worldchampion heavyweight, winner of the search wars and champion of the online video. It's... the Google Play Store!

And in the left corner, wearing black, the highest grosing fighter ever to roam the world, innovator of smartphones and tablet. The challenger... The Apple App Store!

Op welke app store ga jij inzetten met jouw app? Om een weloverwogen keuze te maken moet je de voor- en nadelen van ieder platform kennen. Daarom zetten we de Apple Store en Google Play in de ring. Wie zal het gevecht winnen?

app stores

Ronde 1: Bereik

Laten we eerst eens kijken wat de cijfers ons vertellen. Hoe groot is de omvang van beide stores? Als het gaat om het aantal beschikbare apps, dan wint Google Play met 1,6 miljoen apps in tegensteling tot de Apple Store met 1,5 miljoen. Maar wanneer we gaan kijken naar het aantal gedownloade apps, wordt het pas echt interessant. In de Google Play Store zijn er 50 miljard apps gedownload maar de Apple App Store heeft maar liefst 100 miljard app-downloads!

Er zijn ongeveer eenveel apps in beide app stores, maar meer downloads in de Apple App Store, hoe kan dat nou? Dat komt door gebruikers. Gebruikers van Android toestellen en gebruikers van iPhones zijn hele andere mensen en eigenlijk is dat heel logisch. Android telefoons heb je in iedere prijsklasse terwijl iPhone met name dure telefoons levert. Android gebruikers geven dus gemiddeld minder geld uit aan hun telefoon. iPhone gebruikers hebben juist veel geld uitgegeven en zijn daarom niet alleen gemiddeld rijker, ook vinden ze het waard om meer geld uit te geven aan hun telefoon. iPhone gebruikers zijn dus veel meer betrokken bij hun apparaat. Ze spenderen meer tijd met hun apparaat en downloaden meer apps. En zoals je ziet: zelfs 2x zo veel downloads als Android, ondanks een kleiner aantal apps en wereldwijd minder gebruikers.

app stores

A right hook of Apple to the jaw of Google. Google has taken a serious hit. Round one has been won by Apple!

 

 

 

 

 

 

 

 

app storesRonde 2: Acceptatie

Oké, je hebt een app store gekozen. Maar hoe komt jouw app er in? Iedere store heeft zijn eigen regels.

Als eerst de registratie. Het is slim om je eigen registratie te hebben in de appstore en je app beschikbaar te maken buiten het account van de ontwikkelaar van je app. Zo ben je namelijk minder afhankelijk én als het account van de ontwikkelaar (in een extreem geval) wordt gesloten door een overtreding van een andere app, dan heb jij daar geen last van. Registratie is heel eenvoudig, in de Google App Store kost dit €20 (25 dollar) en in de Apple App Store kost dit €88 (99 dollar) per jaar. Misschien lijkt Apple duur, maar, op de totale ontwikkel- en onderhoudskosten is dit een schijntje. Lees hier meer over de ontwikkelkosten van apps.

Dan het uploaden van je apps. Met een geregistreerde account krijg je ook de mogelijkheid om apps te uploaden. Nadat Google je app heeft ontvangen gebruikt zij een geautomatiseerd proces om je app te keuren. In feite kijkt een computer of jouw app voldoet aan de voorwaarden en voert een virusscan uit. Zo staat je app binnen een paar uur in de Google Play Store.

Apple is veel grondiger bij het goedkeuren van apps. Als je je app uploadt, gaan ze hem grondig controleren. Een werknemer van Apple doorloopt de app van top tot teen en kijkt of de app voldoet aan alle voorwaarden. Als je app een login heeft, moet je ook een test-account aanmaken voor deze werknemer en de inloggegevens meesturen. Dit goedkeuringsproces duurt soms 2 weken, soms slechts een paar dagen en is in feite afhankelijk van de drukte. Als je app wordt afgekeurd, dan kan dit om verschillende redenen zijn. Bijvoorbeeld, als het Google logo niet zichtbaar is, maar je wel een Google Maps kaart gebruikt, dan kan dat al reden zijn om je app te weigeren. Sommige apps weigert Apple volledig, zoals apps die gokken stimuleren en apps met niet-functioneel naakt. Mocht je app geweigerd worden, dan krijg je een bericht terug dat je app is afgekeurd en op welke gronden. Dan kun je de aanpassingen maken en opnieuw uploaden en ga je van voor af aan door het goedkeuringsproces. Gelukkig komt dit niet vaak voor en een ervaren ontwikkelaar weet een afwijzing vaak te voorkomen. Je vindt de volledige voorwaarden waarop Apple controleert in de App Store Review Guidelines. Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat je een goede planning moet maken en rekening moet houden met vertraging. Bij een lancering van een app in 2 appstores tegelijkertijd, wordt vaak eerst de app aangeleverd aan de Apple App Store en bij een goedkeuring wordt de Android app geupload die dan een paar uur later in de store staat.

Als je jouw app zonder lastige regels snel in app stores wilt hebben en tegen lage kosten, dan is heeft de Google Play Store een streepje vóór.

app stores

Google is back in the game with a unexpected left-hand-punch. Apple is being driven back to it's corner. Google Play wins round two!

 

 

 

 

 

 

 

 

app storesRonde 3: Promotie

Beide app stores zijn een piramide van meer dan een miljoen apps. Slechts het allerhoogste topje van de piramide is zichtbaar voor gebruikers via de top-download lijsten. Met zoekopdrachten kunnen gebruikers dieper duiken, maar er zijn maar relatief weinig mensen die op deze manier op zoek gaan naar een app. De beste promotie is buiten de App Store, maar wat kun je doen om door veel mensen gevonden te worden in de App Stores? Pas op het moment dat je wordt uitgelicht of je veel downloads hebt, wordt je door veel mensen gevonden in top-lijsten van de App Store. Dat is vaak lastig te bereiken, dus hoe helpen de App Stores je om je app te promoten?

Google is niet alleen meester in de zoekmachines, maar ook in advertenties. Hun AdWords software maakt adverteren niet alleen bereikbaar, het is ook nog eens heel beheersbaar. Zij hebben eind vorig jaar een nieuw advertentiesysteem voor de Google Play Store uitgerold, waardoor je jouw app kunt promoten naast bestaande apps. Een uitgebreid artikel vind je hier. Natuurlijk betekent dit ook dat je concurrenten meer middelen hebben om hun apps te promoten, dus je zult je moeten wapenen.

Apple heeft geen manier om je app te promoten in de App Store, zoals advertentiespecialist Google dat heeft. In plaats daarvan kun je wel uitgelicht worden door de 'Apple App Store redactie'. Een ondernemer die met zijn app hoog in de App Store stond is Marc. Met zijn app TiqTiq werd hij uitgelicht door Apple en kreeg een top-plek in de App Store in verschillende landen. Hoe dat precies is gegaan lees je in zijn interview of in de analyse van hoe je hoog in de App Store komt. Kort samengevat kun je zeggen dat er verschillende dingen zijn waarmee je app kan opvallen bij de redactie en meer kans hebt om door hen uitgelicht te worden. Apple reviewt echter honderden apps per dag en de kans dat jij daartussen opvalt is erg klein.

Als je je app wil promoten in de Apple App Store, dan is het in feite een gokspel. Google geeft je echter hulpmiddelen om het heft in handen te nemen. De 3e ronde gaat naar Google.

Apple is in the ropes. Google is pounding on Apple's defence. A big punch right on Apple's face. Bam! Apple goes down! Google wins round 3 and the game!

app storesAnd the winner of the app stores is...

Voordat je jouw app in een app store plaatst overweeg je verschillende dingen. Hoe goed is mijn idee? Is er behoefte aan deze app? Hoe ga ik er geld mee verdienen? En moet ik gaan voor Google of Android? Welk van de app stores is het beste?

De Google Play Store heeft in dit artikel gewonnen van de Apple App Store. Dat betekent niet dat je daarom geen iPhone app moet maken. Sterker nog, het blijft zo dat het in veel gevallen slim is om met een iPhone app te begnnen.

Update 8-6-2016: Apple heeft nieuwe veranderingen in zijn app stores aangekondigd, je vind ze hier: Apple kondigt App Store 2.0 aan! Deze 4 veranderingen moet je kennen

Photo credits: Week 3 Group A Match Turkiye Conquerors vs Cuba Domadores via photopin (license)

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

We wensen je een succesvolle app toe,

David & Katja

markten
onderwerpen