De tactiek achter geld verdienen met apps ontwikkelen | kennisbank

Bakken met geld verdienen met apps ontwikkelen! Dat is de droom. App kosten kunnen namelijk behoorlijk snel oplopen. Gelukkig zijn er ook allerlei opties om het juiste verdienmodel voor jouw app te vinden en je geld dubbel en dwars terug te verdienen!

Welke verdienmodellen kan je hiervoor kiezen? Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video: 

Vandaag bespreken we verdienmodellen die gebruikt worden door 2% tot 50% van de apps en die 1ct tot €34 per gebruiker opleveren. Hiervoor gebruiken we de gevalideerde gegevens van app-onderzoeksbureau Statistica.

Op welke manier ga jij geld verdienen met je app?

apps ontwikkelenAdvertenties

Wordt gebruikt voor: 49% van apps
Gemiddelde omzet per gebruiker levert dit op: 1 cent

Advertentiegebruik is verreweg het meest gebruikte verdienmodel in de app wereld. Ondanks dat het soms het tegenovergestelde van klantvriendelijk is, zijn advertenties het meest gebruikt als de verdienmodellen. Maar het levert vaak het minste geld op.

Bedenk je namelijk dat advertenties één van de belangrijkste redenen zijn waarom mensen apps verwijderen. Als je een fijne ervaring aan je gebruikers wilt geven dan is het gebruik van advertenties af te raden. Een ideale middenweg is om advertenties te combineren met een premium of abonnementen verdienmodel. In de gratis versie kun je advertenties plaatsen maar de premium versie is dan advertentie vrij.

apps ontwikkelenProducten verkopen met je app

Wordt gebruikt voor: 2% van apps
Gemiddelde omzet per gebruiker levert dit op: 4 cent

Deze manier van omzet generen is in opkomst, door het steeds groter worden van mobiel e-commerce. 

De apps van H&M, Bol.com en Albert Heijn zijn voorbeelden van apps met fysieke producten. Dankzij hun apps kunnen deze bedrijven nog meer producten verkopen en meer geld verdienen. Als jij een bepaald product in je app wilt verkopen, dan kan je van te voren goed inschatten hoeveel je moet verkopen om je app terug te verdienen. Ga na of dit haalbaar is, hoe groot is de behoefte aan jouw product? Bedenk ook dat H&M en Albert Heijn veel geld spenderen aan marketing. Dit vergroot het succes van de apps dus zeker bij productverkoop is aan te raden extra uit te geven aan marketing. Maar vergeet het niet mee te nemen in je kosten plaatje!

“De combinatie van Free en Premium noemen we ook we Freemium.”

apps ontwikkelenBetaalde apps

Wordt gebruikt voor: 50% van apps
Gemiddelde omzet per gebruiker levert dit op: 0,4 cent

Een erg duidelijk verdienmodel, je vraagt vooraf geld voor het downloaden van je app. De helft van de apps maakt hier nog gebruik van, maar dit percentage wordt steeds minder. Of het zo tactisch is om hiervoor te kiezen, valt over te twisten. Betaalde apps zijn minder populair in de Google Play Store, plus dat maar ene klein gedeelte van de mensen kiest voor directe aankoop, verdien je heel weinig.

Door de opkomst van app abonnementen en premium versies zijn gebruikers gewend om een product eerst te proberen voor ze naar een aankoop overgaan. Als je meteen al geld gaat vragen voordat ze weten hoe goed de app werkt, schrikt het de gebruikers af. Als je dan toch betaalde apps gaat ontwikkelen, maak er dan een voor de Apple Appstore. Apple gebruikers kopen namelijk percentueel meer apps dan Android gebruikers. Daarnaast is dit een interessant model voor al bekende apps, die mensen toch al kopen.

apps ontwikkelenIn-app verkoop

Wordt gebruikt voor: 50% van apps
Gemiddelde omzet per gebruiker levert dit op: 21 cent 

De helft van alle apps maakt gebruik van in-app verkoop, dat is een redelijk hoog percentage. Er zijn 2 verschillende manieren waarop je dit kan doen; met verbruiksgoederen en premium versies.

Verbruiksgoederen

Wie kent ze niet? Je speelt een potje Candy Crush of Farm Heroes en je levens zijn op. Voor een klein bedrag kan je gewoon doorspelen of extra attributen bijkopen om het level te halen. Heel veel gratis apps geven de mogelijkheid om aankopen te doen in de app die je verder kunnen helpen. Een slimme manier om geld te verdienen; de app wordt veel gedownload omdat deze gratis is. Hoe meer gebruikers, hoe groter het percentage dat nog een aankoop doet. 

“Dit is een tactische manier om de waarde van je app te laten zien, zonder teveel weg te geven.”

Premium

Premium of Pro versies, je hebt ze vast ook voorbij zien komen. Gebruikers krijgen de app dan gratis (Free) betalen dan een klein bedrag om méér functies in de app te gebruiken (Premium). Door de combinatie van Free en Premium, noemen we dit ook wel Freemium. Een tactische manier om de waarde van je app te laten zien, zonder alles meteen weg te geven. Dit overlapt overigens met betaalde apps, die soms ook een upgrade zijn van een Free app.

Het is dus aan de gebruiker zelf om te beslissen of deze functie waardig genoeg is om er geld voor neer te leggen. Bij een sterke functionele app verkopen de premium versies zichzelf. Het is aan jou te ontdekken wat je gratis weggeeft en wat betaalt is. Geef in ieder geval niet te weinig weg, want dan blijven gebruikers niet. Denk bijvoorbeeld aan Tinder: je kunt deze dating app gratis gebruiken en swipen door potentieele partners. Heb je een partner per ongeluk weggeswiped? Met de premium versie kun je swipes ongedaan maken. 

apps ontwikkelen

apps ontwikkelenAbonnementen

Wordt gebruikt voor: 19% van apps
Gemiddelde omzet per gebruiker levert dit op: € 34 

Abonnementen op apps zitten net weer wat anders in elkaar dan premium versies. Het werkt in principe hetzelfde, gebruikers moeten de app zo waardevol vinden dat ze er geld voor willen betalen. Het verschil bij app abonnementen is dat je maandelijks een bepaald bedrag binnen krijgt. Het gaat dan vaak om zogenaamde content-apps, zoals Spotify of Apple Music, daar betaal je maandelijks een bedrag om advertentievrij muziek te luisteren. Ook voor tijdschriften, kranten of televisie kan je app abonnementen afsluiten.

Spotify zelf maakt wel een combinatie van het premium en abonnement-model. Met het abonnement op Spotify kan je de app advertentievrij gebruiken. Voor veel gebruikers heeft het toegevoegde waarde om muziek te luisteren zonder steeds irritante reclames ertussen. De waarde is dan hoger dan de prijs, €10 per maand in dit geval.

Bij abonnementen is het wel belangrijk om in te zien dat het hier gaat om producten die een gebruiker al kent. Ze kennen de Telegraaf of kijken al HBO. De gebruiker kent de waarde van het product en stapt over op een abonnement. Als jouw app dus geheel onbekend is of geen vertrouwen uitstraalt zullen mensen geen abonnement op jouw app nemen. Ga je apps ontwikkelen? Dan is de ideale positie dat mensen jouw merk al kennen als je app abonnementen wilt verkopen.

Een gebruiker overtuigen om een abonnement te nemen kan echter wel lastig zijn. Daarom is het slim om te overwegen om juist een bedrijf of organisatie te laten betalen voor het abonnement. Want het kost veel moeite om een doorsnee gebruiker te overtuigen, maar een bedrijf kijkt vaak naar of het hen iets oplevert. Oftewel: zij kunnen de kosten van het verdienmodel terugverdienen. Meer hierover lees je in het artikel dat inzoomt op app abonnementen

Alle 14 verdienmodellen bij apps ontwikkelen

Er zijn dus allerlei manieren om geld te verdienen met apps ontwikkelen. Welke tactiek het beste werkt, dat hangt geheel van jouw app-idee af.

In dit artikel laten we al een aantal verdienmodellen zien, maar er zijn er méér, 14 in totaal!

Ik heb ze voor je op een rij gezet in het ‘Verdienmodel Sjabloon’. Dit is een PDF waarin je naast alle verdienmodellen ook de voor- en nadelen in één overzicht ziet. Plus, ik laat je zien hoe ik aan de opbrengsten per verdienmodel kom.

Om het je gemakkelijk te maken, krijg je hieronder direct toegang tot het Verdienmodel Sjabloon door je e-mailadres in te vullen.

geld verdienen met apps

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

 

Online Live Masterclass over verdienmodellen

Tijdens deze online masterclass leer ik je welke verdienmodellen er zijn, maar kan je ook jouw brandende vragen stellen.

Schrijf je onderaan in voor de online masterclass over verdienmodellen van apps.

Tijdens de masterclass krijg je:

► 14 verdienmodellen voor apps

► Voorbeelden van hoe andere apps geld verdienen

► Welk verdienmodel het beste past bij welk idee

► Een aanpak voor hoe je verder gaat met jouw idee

► Tijd om jouw vragen over apps stellen

Op het succes van jouw app-idee!

-David

Bron

markten
onderwerpen

Reacties

Dag David,

Alvast dank voor dit overzicht. En alle andere handige tips in het kennisbank-gedeelte.
Heel benieuwd naar het verdienmoodelsjabloon en de extra inzichten die dat gaat geven.
Bij voorbaat dank voor het toesturen, keep up the good work :-)

Hoi Ad,

Graag gedaan :)

Je vindt het Verdienmodel Sjabloon in je mailbox.

Groeten,

-David

Wat geweldig informatief, zo overzichtelijk en heldere antwoorden! alle verdienmodellen kan ik nu bestuderen om tot de juiste beslissing te komen voor onze app. Met alle informatie die ik op jullie site heb kunnen vinden, zullen wij het verdienmodel kunnen kiezen wat bij ons past.

Hoi A,

Fijn dat ik van dienst kan zijn. Je krijgt het Verdienmodel Sjabloon zometeen in je e-mail.

Groeten,

-David

Hoi David, ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de verschillende modellen gaat mixen. Dat maakt me nog benieuwder naar de overige verdienmodellen. Alvast bedankt!

Hoi Marijn,

Het verdienmodel is naar je email verstuurd. Hopelijk heb je er veel aan!

Groetjes, David

Dag David,

Dit is nu precies waar ik meer van wilde weten.
Met name de "in-app verkoop" is interessant voor mijn app.
Bedankt alvast voor het overzicht.

Fijn dat je er iets aan hebt :)

Het Verdienmodel Sjabloon vind je in je mailbox.

Groeten,

-David

Hi David,

Allereerst dank voor dit artikel, wat ik via je Twitter vond. Ik zou graag meer willen weten over de verdienmodellen mbt licenties/whitelabel en abonnementen. Ook ben ik benieuwd naar je bronnen, ivm internationalisering van onze app.

Dank en groet, Giel

Ik wil zelf een white-label licentie op een app nemen,
die white-label app dan promoten/supporten,
daarvoor abonnement-gebruikers zoeken
en dan de licentie-fee baseren op een provisie van de abonnement-omzet.

Hoi David,

Bedankt voor de duidelijke en makkelijk te volgen uitleg. Dit brengt mij weer een stuk dichter bij het maken van een app. Handig dat je alle verdienmodellen hebt toegelicht. Een app uitbrengen is hartstikke leuk en als je er als bijkomstigheid ook iets mee verdient is dat helemaal te gek! Graag zie ik je sjabloon tegemoet, hartelijk dank alvast.

Hey David,

Heel fijn om inzicht te krijgen op wat voor manier ik aan mijn app, welke een goed doel moet dienen, toch nog een verdienmodel kan koppelen.

Ik ben erg benieuwd naar het verdienmodel rondom het verkopen van licenties en kijk uit naar het sjabloon.

Veel dank!

Fijn dat dit artikel je heeft geholpen Patricia.

Het verdienmodel Sjabloon vindt je als PDF in je mailbox.

Groeten,

-David

Leuk om zo duidelijk te zien welke keuzes je moet maken in verdienmodellen, mijn idee is erg breed en prakticeert eigenlijk erg veel dimensies. Hij maakt gebruik van verdienmodellen 1,2,4,5,6,7, en zou me graag willen verdiepen in het sjabloon 

grt 

Abonnementen, graag zie ik pdf terug in mijn mailbox

Graag zie ik hem in me mailbox, benieuwd of je geld kan verdienen aan klanten die eigenlijk zo min mogelijk willen uitgeven ;)

Graag ontvang ik het verdienmodelsjabloon als student ben ik natuurlijk altijd geintereseerd naar extra informatie.

 

 

Ha David,

Wat een fijn stuk! Graag wil ik meer weten over het abonnement model.

Ik zie het sjabloon graag in m'n mailbox!

Groeten,

Beline

Plaats mijn reactie