Vandaag bespreken we verdienmodellen die 0,4 cent tot € 34 per gebruiker opleveren. Hiervoor gebruiken we de gevalideerde gegevens van app-onderzoeksbureau Statistica.

Op welke manier ga jij geld verdienen met je app?

apps ontwikkelenAdvertenties

Wordt gebruikt voor: 49% van apps 
Gemiddelde omzet per gebruiker: 1 cent

Advertenties worden veel gebruikt verdienmodel in de app wereld, terwijl ze het tegenovergestelde van klantvriendelijk zijn! En het levert vaak ook nog eens het minste geld op.

Bedenk je dat advertenties één van de belangrijkste redenen zijn waarom mensen apps verwijderen. Als je een fijne ervaring aan je gebruikers wilt geven (en die gebruikers wil behouden), is het gebruik van advertenties af te raden. Een ideale middenweg is om advertenties te combineren met een premium of abonnementen verdienmodel. In de gratis versie plaats je advertenties, maar de premium versie is advertentie-vrij.

apps ontwikkelenProducten verkopen met je app

Wordt gebruikt voor: 2% van apps 
Gemiddelde omzet per gebruiker: 4 cent

Deze manier van omzet generen is in opkomst door het steeds groter worden van mobiele e-commerce. 

De apps van H&M, Bol.com en Albert Heijn zijn voorbeelden van apps met fysieke producten. Dankzij hun apps verkopen deze bedrijven steeds meer producten op mobiel. Als jij een bepaald product in je app wilt verkopen, schat dan van te voren goed in hoeveel je moet verkopen om je app terug te verdienen. Ga na of dit haalbaar is. Hoe groot is de behoefte aan jouw product? 

Bedenk ook dat H&M en Albert Heijn veel geld spenderen aan marketing en promotie. Dit vergroot het succes van de apps dus zeker. Bij productverkoop is aan te raden extra uit te geven aan marketing. Vergeet het niet mee te nemen in je kostenplaatje!

“De combinatie van Free en Premium noemen we ook we Freemium.”

apps ontwikkelenBetaalde apps

Wordt gebruikt voor: 50% van apps 
Gemiddelde omzet per gebruiker: 0,4 cent

Een erg duidelijk verdienmodel: je vraagt vooraf geld voor het downloaden van je app. De helft van de apps maakt hier nog gebruik van, maar dit percentage wordt steeds minder. Of het tactisch is om voor dit model te kiezen, valt over te twisten. Betaalde apps zijn steeds minder populair in de Google Play Store. Slechts een klein gedeelte van app gebruikers kiest voor directe aankoop. Daarom verdien je met dit model vrij weinig.

De reden dat je zo weinig verdient? Door de opkomst van app abonnementen en premium versies zijn gebruikers gewend om een product eerst te proberen voor ze naar een aankoop overgaan. Als je meteen al geld gaat vragen voordat ze weten hoe goed de app werkt, schrikt het de meeste gebruikers af. Als je dan toch betaalde apps gaat ontwikkelen, maak er dan een voor de Apple Appstore. Apple gebruikers kopen namelijk percentueel meer apps dan Android gebruikers. Daarnaast is dit een interessant model voor reeds bekende apps, die mensen toch al kopen.

apps ontwikkelenIn-app verkoop

Wordt gebruikt voor: 50% van apps 
Gemiddelde omzet per gebruiker: 21 cent 

De helft van alle apps maakt gebruik van in-app verkoop, dat is een redelijk hoog percentage. Er zijn 2 verschillende manieren waarop je dit kan doen; met verbruiksgoederen en premium versies.

Verbruiksgoederen

Wie kent het niet? Je speelt een potje Candy Crush of Farm Heroes en je levens zijn op. Voor een klein bedrag kan je gewoon doorspelen of extra attributen bijkopen om het level te halen. Om verder te komen in een spel, bieden veel gratis apps je de mogelijkheid om aankopen te doen. Een slimme manier om geld te verdienen; de app wordt veel gedownload omdat deze gratis is. Hoe meer gebruikers, hoe groter het percentage dat nog een aankoop doet. 

“Dit is een tactische manier om de waarde van je app te laten zien, zonder teveel weg te geven.”

Premium

Premium of Pro versies, je hebt ze vast ook voorbij zien komen. Gebruikers krijgen de app dan gratis (Free) en betalen later een klein bedrag om méér functies in de app te gebruiken (Premium). Door de combinatie van Free en Premium, noemen we dit ook wel Freemium. Een tactische manier om de waarde van je app te laten zien, zonder alles meteen weg te geven. Dit overlapt overigens met betaalde apps, die soms ook een upgrade is van een gratis app.

Het is dus aan de gebruiker zelf om te beslissen of deze functie waardevol genoeg is om er geld voor neer te leggen. Bij een app die heel nuttig is voor de gebruiker, verkopen de premium versies zichzelf. Het is aan jou om te ontdekken wat je gratis weggeeft en wat betaald is. Geef in ieder geval niet te weinig weg, want dan blijven gebruikers niet plakken. Denk bijvoorbeeld aan Tinder: je kunt deze dating app gratis gebruiken en swipen door potentiële partners. Heb je een interessante partner per ongeluk weggeswiped? Met de premium versie kun je swipes ongedaan maken. 

apps ontwikkelen

apps ontwikkelenAbonnementen

Wordt gebruikt voor: 19% van apps 
Gemiddelde omzet per gebruiker: € 34 

Abonnementen op apps zitten net weer wat anders in elkaar dan premium versies. Het werkt in principe hetzelfde: gebruikers moeten de app zó waardevol vinden dat ze er geld voor willen betalen. Het verschil met app abonnementen is dat je maandelijks een bepaald bedrag binnen krijgt. Het gaat dan vaak om zogenaamde content-apps, zoals Spotify of Netflix. Daar betaal je maandelijks een bedrag om zonder advertenties naar muziek te luisteren of series en films te kijken. Ook voor tijdschriften, kranten of zelfs games kun je app abonnementen afsluiten.

Spotify maakt een combinatie van het premium en abonnement-model. Met het abonnement op Spotify kan je de app zonder advertenties gebruiken. Voor veel gebruikers heeft het toegevoegde waarde om muziek te luisteren zonder steeds irritante reclames te moeten luisteren. De waarde is dan hoger dan de prijs, namelijk € 10 per maand. 

Bij abonnementen is het wel belangrijk om in te zien dat het hier gaat om producten die een gebruiker al kent. Ze kennen de Telegraaf of kijken al HBO. De gebruiker kent de waarde van het product en stapt over op een abonnement. Als jouw app dus geheel onbekend is of geen vertrouwen uitstraalt, zullen mensen geen abonnement op jouw app nemen. Ga je apps ontwikkelen? Dan is de ideale positie dat mensen jouw merk al kennen als je app abonnementen wilt verkopen.

Een gebruiker overtuigen om een abonnement te nemen is dus vrij lastig als je geen bekend merk hebt. Daarom is het slim om te overwegen om juist een bedrijf of organisatie te laten betalen voor het abonnement. Dan overtuig je namelijk meteen veel mensen in één keer. De aankoop is dan op basis van dat het ze iets oplevert. Zij kunnen de kosten van het verdienmodel namelijk terugverdienen. Meer hierover lees je in het artikel dat inzoomt op app abonnementen:

Alle 14 verdienmodellen bij apps ontwikkelen

Er zijn dus allerlei manieren om geld te verdienen met apps ontwikkelen. Welke tactiek het beste werkt, dat hangt geheel van jouw app-idee af.

In dit artikel laten we al een aantal verdienmodellen zien, maar er zijn er méér; wel 14 in totaal!

Ik heb ze voor je op een rij gezet in het ‘Verdienmodel Sjabloon’. Dit is een PDF waarin je naast alle verdienmodellen ook de voor- en nadelen in één overzicht ziet. Ook kom je erachter op welke data ik de omzet per gebruiker heb gebaseerd.

Om het je gemakkelijk te maken, krijg je hieronder direct toegang tot het Verdienmodel Sjabloon door je e-mailadres in te vullen.

Kassa zodat mensen kunnen betalen
Hoeveel ga verdienen met je app?
Verdienmodel Sjabloon
Kom achter de 14 manieren waarop anderen al verdienen met hun app

Met de het Verdienmodel Sjabloon krijg je:

✔️ Volledig overzicht van 14 kansen om te verdienen met je app
✔️ Zien hoeveel euro jouw idee precies gaat opbrengen
✔️ Vergelijk verdienmodellen zodat je altijd het meeste verdient met je app
 

Het Verdienmodel Sjabloon kost normaal €5 in de shop, nu GRATIS beschikbaar:

-David van AppSpecialisten

Markten
Onderwerpen
Geschreven door
David van der Loo

Reacties

Ingediend door Ad op

Dag David,

Alvast dank voor dit overzicht. En alle andere handige tips in het kennisbank-gedeelte.
Heel benieuwd naar het verdienmoodelsjabloon en de extra inzichten die dat gaat geven.
Bij voorbaat dank voor het toesturen, keep up the good work :-)

Ingediend door david@appar.nl op

In reply to by Ad

Hoi Ad,

Graag gedaan :)

Je vindt het Verdienmodel Sjabloon in je mailbox.

Groeten,

-David

Ingediend door A.L. Wright op

Wat geweldig informatief, zo overzichtelijk en heldere antwoorden! alle verdienmodellen kan ik nu bestuderen om tot de juiste beslissing te komen voor onze app. Met alle informatie die ik op jullie site heb kunnen vinden, zullen wij het verdienmodel kunnen kiezen wat bij ons past.

Hoi A,

Fijn dat ik van dienst kan zijn. Je krijgt het Verdienmodel Sjabloon zometeen in je e-mail.

Groeten,

-David

Ingediend door Marijn op

Hoi David, ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de verschillende modellen gaat mixen. Dat maakt me nog benieuwder naar de overige verdienmodellen. Alvast bedankt!

Hoi Marijn,

Het verdienmodel is naar je email verstuurd. Hopelijk heb je er veel aan!

Groetjes, David

Ingediend door Guen op

Dag David,

Dit is nu precies waar ik meer van wilde weten.
Met name de "in-app verkoop" is interessant voor mijn app.
Bedankt alvast voor het overzicht.

Ingediend door david@appar.nl op

In reply to by Guen

Fijn dat je er iets aan hebt :)

Het Verdienmodel Sjabloon vind je in je mailbox.

Groeten,

-David

Ingediend door Giel Boes op

Hi David,

Allereerst dank voor dit artikel, wat ik via je Twitter vond. Ik zou graag meer willen weten over de verdienmodellen mbt licenties/whitelabel en abonnementen. Ook ben ik benieuwd naar je bronnen, ivm internationalisering van onze app.

Dank en groet, Giel

Ingediend door John op

Ik wil zelf een white-label licentie op een app nemen,
die white-label app dan promoten/supporten,
daarvoor abonnement-gebruikers zoeken
en dan de licentie-fee baseren op een provisie van de abonnement-omzet.