8 stoptekens voor app ontwikkeling die jij nog niet kent

Uit onderzoek is gebleken hoe belangrijk het is om bij app ontwikkeling een app te ontwikkelen die gebruiksvriendelijk is. Als je dit niet doet raken gebruikers geïrriteerd, verwijderen ze je app of gaan ze naar de concurrent. Jij kan dit voorkomen! Lees daarom hier wat de stoptekens zijn die het meest genegeerd worden bij app ontwikkeling:

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app ontwikkeling

Stopteken 1: App ontwikkeling met teveel functies

Zoals je ook kunt lezen in het artikel over "feature creep", is een veelgemaakte fout het steeds verzinnen van nieuwe functies. Als app ondernemer denk  je dan; “Dit is er ook nog leuk bij.”, “Hoort dit ook niet in mijn app?” en “Met een kleine aanpassing kan deze functie er nog bij!”. Dat is de verkeerde instelling! Probeer te blijven denken vanuit het hoofddoel en de kernfunctie van de app. Het gaat erom dat deze functie in volle glorie werkt.

De gevolgen van het negeren van dit stopteken zijn namelijk:
- De gebruiker wordt overweldigt met functies en raakt verward
- De gebruiker krijgt de indruk dat de app te ingewikkeld is
- Je maakt extra kosten voor de ontwikkeling van je app, die niet nodig zijn

app ontwikkeling

App ontwikkelingStopteken 2: App ontwikkeling die niet gebruik maakt van app etiquette

Bij het maken van een app hanteer je een soort app etiquette. Een gebruiker is gewend aan de manier waarop een app werkt. Ook als jíj een app opent dan heb je verwachtingen van hoe een app hoort te werken. Als dit niet zo is, raken ook jouw gebruikers gefrustreerd. Apple en Google geven beide guidelines over deze etiquettes.

Voorbeelden zijn:
- Geen verborgen elementen gebruiken zorgt dat de gebruiker opties van de app niet kan vinden.
- Teksten die eruit zien als links, maar dat niet zijn, zorgt ervoordat de gebruiker gaat klikken op teksten die nergens naartoe verwijzen.
- Het toevoegen van onderdelen die op knoppen lijken geven de indruk dat er een actie achter zit.

"Door de gebruiker geen informatie te geven bij het eerste gebruik is het niet duidelijk wat er gaat gebeuren of hoe de app gebruikt moet worden."

App ontwikkelingStopteken 3: App ontwikkeling die in één taal beschikbaar is

50% van de omzet van de top 10 apps, komt uit een niet-Engelssprekend land. Je app alleen in het Engels beschikbaar maken zodat het internationaal gebruikt kan worden is dus maar de helft van het verhaal. Als jij je app wilt uitzetten in Duitsland of Noorwegen dan is het belangrijk om ook de talen uit deze landen toe te voegen aan een app. Het gebruik van je app is dan vriendelijker en fijner voor deze doelgroepen.

App ontwikkeling

App ontwikkelingStopteken 4: App ontwikkeling die gebruikers in het diepe gooit

Als er nergens uitleg of instructies bij of in je app staan heeft een gebruiker geen idee wat hij met je app aan moet. Als je kijkt naar game apps, dan zijn er vaak duidelijk instructies over hoe het spel werkt. Als je Candy Crush voor het eerst gebruikt en er wordt niet aangegeven wat het doel is of hoe je deze game app moet spelen, dan haak je snel af. Dit geldt voor iedere app. Door de gebruiker geen instructies te geven weet deze niet wat er gaat gebeuren of hoe de app gebruikt moet worden. Het is ook belangrijk dat de instructies duidelijk zijn. Gebruikers gaan geen overdaad aan informatie lezen, dan sluiten ze de app en verwijderen ze hem. Of beter nog: zorg dat de app zou duidelijk is dat hij zichzelf uitlegt. Goede uitleg is dan zelfs minder nodig.

"Een app moet zowel horizontaal als verticaal werken."

App ontwikkelingStopteken 5: App ontwikkeling voor één scherm-verhouding

Er zijn talloze apparaten waar apps op werken; tablets, laptops, iOS, Android enz. Al deze apparaten hanteren een ander formaat. Door een app te ontwikkelen voor één schermformaat limiteer je jouw app. Je moet bijvoorbeeld ook rekening houden met de rotatie van schermen: afhankelijk van de gebruikssituatie moet een app zowel horizontaal als verticaal werken. Als je deze optie niet toevoegt zorg je ervoor dat een gebruiker de keuze niet heeft om het scherm op zijn favoriete manier te gebruiken. En je sluit veel telefoons met een andere schermverhouding uit van een fijne gebruikservaring. Door de zeer uiteenlopende telefoons van Android, is het vooral voor dit platform een flink stopteken.

App ontwikkelingStopteken 6: App ontwikkeling die niet consistent is

Dit stopteken klinkt vrij logisch, toch kan je de fout snel maken zonder dat je het door hebt. Een app moet communiceren en werken zoals de gebruiker gewend is. Zeker in taalgebruik bestaat vaak inconsistentie.

Voorbeelden zijn:
- Het gebruiken van meerdere woorden voor dezelfde actie of hetzelfde onderdeel. Zo is het niet goed om de ene keer naar een "lijst-item" te refereren en de andere keer naar "keuze-optie".
- Hetzelfde woord gebruiken voor verschillende onderdelen in de app. Zo kan je bijvoorbeeld refereren naar "het menu" maar zijn er meerdere menu’s in je app.

App ontwikkeling

App ontwikkelingStopteken 7: App ontwikkeling die geen standaard opties geeft

Geef een gebruiker de keuze uit verschillende acties. Zie het als een multiple choice vraag. Als je een open vraag stelt kost het beantwoorden meer tijd voor de gebruiker. Bij multiple choice wordt het antwoord eigenlijk al gegeven. Als je in je app een uitklap menu gebruikt of simpelweg een aantal knoppen, dan versnelt dit interactie en hoeft de gebruiker niet na te denken over alle opties. Als je app standaard opties mist, maar bijvoorbeeld alleen open invulvelden biedt, dan verwart dit de gebruiker en weet deze niet welk antwoord gepast is. Zo kom de gebruiker van je app in een lekkere 'flow' door je app.

App ontwikkelingStopteken 8: App ontwikkeling met te kleine knoppen

Als je erg kleine knoppen gebruikt in je app kan de gebruiker hiernaast klikken. Denk er eens over na, als jij op een knop klikt en er gebeurt niks, wat denk je dan? Je gaat er dan vanuit dat de app niet goed werkt. Door het gebruik van grote knoppen voorkom je dit probleem. Dit noemen we ook wel het 'fat-finger-problem', daar kun je je vast iets bij voorstellen.

Vraag jezelf bij ieder stopteken af, "Hoe zou ik het vinden om een app te gebruiken die dit probleem heeft? Wat is mijn reactie hierop?" Dit geldt ook voor jouw app. Houd altijd de eindgebruiker in gedachte. Of beter nog, test met gebruikers! Deze moet uiteindelijk jouw app met plezier gebruiken en niet met frustratie. Door te luisteren naar deze stoptekens heb jij meer grip op het succes van jouw app!

Het 'Van A tot App Stappenplan'

Nu je weet met welke zaken je rekening moet houden, wil je vast ook een stappenplan voor hoe je apps wél moet maken.

In het 'Van A tot App Stappenplan' vind je precies welke stappen je moet zetten om een app te ontwikkelen.

Hieronder krijg je direct toegang tot het stappenplan, door je e-mailadres in te vullen.

-David van AppSpecialisten

fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo