iPhone app maken: 5 essentiële tips| kennisbank

iPhone app maken

Een iPhone app maken, het is niet niks. Jouw idee dat je hebt wordt echt uitgevoerd en jij, je collega's en/of je klanten kunnen de app straks gebruiken op hun iPhone. Je gaat dus jouw app ontwikkelen voor iPhone (en wellicht later ook een Android app maken), maar ga je jouw app zelf maken of laat je jouw app bouwen? Neem in ieder geval de onderstaande 5 tips mee.

1. Werk met een plan

Apps maken kost veel tijd en geld. Dan wil je wel vooraf weten of jouw app deze investering waard is. Of deze investering jouw iets gaat opleveren hangt niet alleen af van je app idee, maar met name van hoe je jouw app idee uitvoert. Door vooraf te weten wat je gaat doen om je iPhone app een succes te maken, kun je bepalen óf het ook echt een succes gaat worden. Dat doe je met een uitgewerkt plan.

In je plan bepaal je op de eerste plaats doelen. Daarna maak je deze doelen realistisch door ook rekening te houden met het app-ontwerp, de app marketing, het marktonderzoek, de financiering en de organisatie. Jouw iPhone app is namelijk veel meer dan het programmeren en app development.

Zodra je jouw plan compleet hebt kun je met een gerust hart beginnen aan je iPhone app maken, want je weet dat jouw investeringen in tijd en geld de moeite waard zullen zijn.

2. Pas je aan op de iPhone app doelgroep

Ondanks dat de Apple iPhone al vanaf 2007 zorgt voor een smartphone revolutie, is hun marktaandeel op dit moment nog maar ongeveer 15%  van de Nederlandse smartphonemarkt (Bron: Elsevier). Dat betekent dat jouw app dus maar voor een beperkt deel van de Nederlanders beschikbaar zal worden. Belangrijker is het wélk deel. Gebruiker van iPhones zijn over het algemeen “Early adopters”: mensen die als eerste nieuwe zaken uittesten en andere gebruikers aanraden om ook deze zaken uit te proberen en ze hebben vaak een iPhone abonnement. Zo maken ze ook jouw iPhone app sneller tot een succes omdat ze eerder apps proberen en delen met anderen. Ook zijn iPhone gebruikers sneller geneigd om geld uit te geven aan apps dan Android app gebruikers, dat hen een interessante doelgroep maakt voor betaalde apps. Richt je app daarom zo in dat hij eenvoudig gedeeld kan worden en je app voldoet aan de eisen van deze veeleisende gebruikers.

3. Maak een apart design voor iPad

iPads zijn elegante apparaten die op een heel eigen manier gebruikt worden. En dat ligt niet alleen aan het grotere scherm. Ga maar na: de meeste iPads worden (gezamenlijk) gebruikt door families, in de huiskamer en in een ontspannen omgeving. Heel anders dan iPhones worden gebruikt. Dat verandert ook de functies en het gebruik van de app. Bijvoorbeeld: als je een lijstje van opties weergeeft op een iPhone staat dit mooi centraal in het scherm. Hetzelfde lijstje op een iPad zorgt voor veel witruimte aan de linker en rechterkant van de lijst, dat ziet er niet uit. Veel handiger is het om deze witruimte te gebruiken  om bijvoorbeeld een menu weer te geven. Maak daarnaast ook het iPad design gebruiksvriendelijk in een familieomgeving, bijvoorbeeld door een kinderslot of een horizontale modus om de app op een schoot te gebruiken.

Als je dus een iPad app gaat maken, dan verdient het meer aandacht dan alleen een opgeschaald iPhone design. Apple biedt je de optie om een apart design voor iPads te uploaden óf om je app alleen geschikt te maken voor iPhone of iPad. Als je geen apart design hebt voor de iPad, laat deze optie dan weg voor gebruikers.

4. Hou je aan de iOS7 design richtlijnen

Sinds september 2013 heeft Apple een nieuw besturingssysteem voor iPhone gelanceerd: iOS7. De grootste update die het besturingssysteem kreeg was een zogenaamd “Flat design”: een design met weinig schaduwen, textures en vooral weinig poespas. "Lekker clean" zouden sommigen zeggen. Voor nieuwe apps van app ontwikkelaars die Apple toelaat tot de appstore wordt er ook gekeken of dit design wordt nagevolgd. Hier zijn ze niet erg streng in, maar probeer hun designrichtlijnen te volgen, al is het maar omdat de gebruiker dit verwacht en hierdoor de app ook beter zal waarderen.

Een aantal van de Apple design richtlijnen:

> Gebruik van standaard “lijn” iconen zonder diepte
> Doorzichtige overliggende “gelaagde” elementen
> Randloze knoppen (Bijvoorbeeld: “< Terug” als een knop)
> Apps zijn te zien in het volledige scherm, er zijn dus geen randen om je app

Verder richtlijnen voor je iPhone app vind je hier: https://developer.apple.com/library/ios/documentation/userexperience/conceptual/mobilehig/index.html

5. Hou rekening met de regels van Apple

Naast de richtlijnen voor design, heeft Apple ook regels. Deze regels worden veel strenger gehandhaafd dan de design richtlijnen; als je je namelijk niet houdt aan deze regels dan wordt je app simpelweg niet toegelaten tot de Apple Appstore.


De belangrijkste regels zijn in het kort:

> Jouw iPhone app dient kindvriendelijk te zijn. Als jouw app aanstootgevende informatie bevat die niet geschikt is voor kinderen, dan wordt deze niet toegelaten.
> Jouw iPhone app dient een duidelijke toegevoegde waarde te hebben of uniek te zijn.
> Er moet moeite gestoken zijn in jouw iPhone app, het moet een app zijn die goed werkt en van hoge kwaliteit zijn.
> Hou rekening met de privacy van app gebruikers en laat hen weten wat je met hun gegevens doet.
> Verbindt In-app aankopen (bijvoorbeeld betaalde uitbreidingen van de app of virtuele munten) aan het systeem van Apple. Hierdoor sta je 30% af van de inkomsten hieruit af, maar het is de enige manier om deze In-app aankopen mogelijk te maken.
> Apple heeft een tijdje nodig om jouw iPhone app te reviewen en haar regels te handhaven. Hou daarom rekening met zo’n 2 weken tussen het aanleveren van de app en het toelaten tot de appstore.

Voor de exacte regels kijk je op: https://developer.apple.com/appstore/guidelines.html

Mening van een expert over een iPhone app maken

David van der Loo (app expert bij AppSpecialisten): “Tenzij je zelf uitgebreide ontwerp-, programeer- én gebruikerstest-ervaring hebt, is het niet slim om je iPhone app zelf te maken. Je bent dan namelijk erg veel tijd kwijt aan het ontwerpen, programmeren en gebruikerstesten van je app. Dat betekent dat het lang duurt voordat je app gelanceerd kan worden en het resultaat is in de ogen van een veeleisende gebruiker al snel onder de maat.

Als je echter een app maker vindt die eerder iPhone apps heeft gemaakt, dan kun je niet alleen sneller jouw app laten maken en lanceren, je app wordt door zijn hoge kwaliteit ook veel beter ontvangen door gebruikers! Als je bang bent dat een app ontwikkelen kosten heeft die té hoog zijn, bedenk dan dat het nog veel meer geld kost om gebruikers terug te krijgen als ze al eerder een teleurstellende van de app hebben gezien.


Geschreven door David van der Loo (link is external)

Kies jouw volgende stap:

1) Zoek een app-maker

Vind jouw app-ontwikkelaar op basis van budget, platform en markt

2) Test je app-idee

App-idee scan

Test je idee met de de App-idee scan

 

3) Stel je vraag

David van der Loo

"Daag me uit, stel me gerust jouw vraag!"

 


markten
onderwerpen