icoon groep mensen1. Markt

Het kan zo zijn dat jouw app geschikt is voor een specifieke markt, bijvoorbeeld de agrarische markt of sport. Het is dan aan te raden om te kiezen voor app-makers die eerder apps hebben gemaakt voor deze markt. Als je bijvoorbeeld een app wil maken voor de markt gezondheid & zorg, dan is het een voordeel als je met iemand werkt die deze markt kent. De app-ontwikkelaar weet dan beter hoe de markt in elkaar steekt. Zo weet hij meer over de regelgeving, randvoorwaarden en werkwijzen. Door te kiezen voor een app-ontwikkelaar gebaseerd op een bepaalde markt, verhoog je de kans dat je app beter aansluit op de markt. Let op: app-ontwikkelaars zijn goed in ontwikkelen, niet in marketing. Geen enkele app-maker zal je helpen met de marketing en promotie van je app, tenzij je dat nadrukkelijk overeenkomt.

“Het is goed om te weten dat een app maken per platform verschilt.”

icoon medialle met ster2. Specialismen

Naast het feit dat elke app-maker ervaring heeft in andere markten, hebben alle app-makers ook zo hun specialismen. De een heeft al eerder een dating-app gemaakt, de ander een bedrijfsapp met een koppeling naar bestaande systemen. Zo zijn er tientallen voorbeelden van specialismen. Het is uiteraard erg waardevol om gebruik te maken van de specialismen van de app-makers.

Ten eerste hebben ze ervaring met hoe zo’n soort app in elkaar gezet moet worden, waardoor ze beter weten hoe ze jouw app moeten aanpakken.

Ten tweede is er een kans dat de app-maker de techniek voor jouw app al eerder heeft gemaakt. Het is dan niet nodig om een helemaal nieuwe app te ontwikkelen. Dat scheelt niet alleen kosten, maar helpt je vooral omdat de app-maker al een techniek heeft die zich heeft bewezen in de praktijk. Vraag daarom naar de ervaring van de ontwikkelaar en bekijk met hem hoe deze is toegepast in eerdere apps.

icoon android smartphone3. Platform

Voordat je naar een app-ontwikkelaar gaat, stel je vast voor welke platformen je jouw app wil maken. Vaak kies je voor Android en iPhone. In Nederland is de verdeling de laatste jaren steeds zo'n 60% uit Android smartphones en 40% iPhones. (Wereldwijd is dat eerder zo'n 70% Android en 30% iPhone, bron voor beide: gs.statcounter.com, Oktober 2022). Tegelijkertijd worden apps vaak eerst voor iPhone gemaakt, omdat er veel zogenaamde "early adopters" in deze doelgroep zitten. Daarnaast is het goed om te weten dat een app maken per platform verschilt. Er is een meestal andere techniek nodig voor een Android telefoon dan voor een iPhone, tenzij je gebruik maakt van cross-platform ontwikkeltechniek. Je moet dus op zoek gaan naar app-makers die veel ervaring hebben met het platform of platforms naar jouw keuze. 

"Veel app-makers werken met de Agile methode."

icoon tandwielen4. Ontwikkeltechniek

Ontwikkeltechniek bestaat uit óf cross-platform óf native apps. Native apps worden voor ieder besturingssysteem (iOS, Android) afzonderlijk gemaakt. Deze aanpassing op elk systeem, zorgt ervoor dat een app snel werkt en de nieuwste technologieën kunnen worden toegepast. Dit zorgt voor een hogere kwaliteit, betere gebruiksvriendelijkheid en meer tevredenheid onder gebruikers. Cross-platform apps worden één keer gemaakt en werken op alle telefoons. Dit verlaagt de kosten maar zorgt daarmee soms ook voor een lagere kwaliteit. Wil je meer weten over ontwikkelingstechnieken? Lees dan dit artikel ‘Vind de ideale ontwikkelingstechniek voor jouw app!’

icoon pratende poppetjes5. Projectmanagement

Veel app-makers werken met de Agile methode. Dit is een methode waarmee grote projecten worden opgedeeld in korte opdrachten (sprints). Door het gebruiken van korte sprints wordt goed ingespeeld op veranderingen in het project. Het geeft jou als opdrachtgever ook een overzicht van wat er is gedaan en nog op de agenda staat. Kort gezegd: hierdoor heb je als opdrachtgever meer grip op het project. Het belangrijkste nadeel van Agile is dat het minder geschikt is voor relatief kleine apps. Een enkele sprint kost meestal zo'n € 5.000 tot € 15.000. Met kleinere apps zou je dan met 1 of 2 sprints klaar zijn. Daarmee verdwijnt grotendeels het voordeel van Agile projectmanagement. Dan vallen ontwikkelaars terug op waterval of 'fixed-price' projectmanagement. Het nadeel hiervan is dat je sneller in conflict raakt met een ontwikkelaar door verkeerde verwachtingen. Daar lees je meer over in het artikel 'Conflict met een app ontwikkelaar: zo los je het op'.

icoon links rechts pijl6. Outsourcing

Een vaak gehoorde optie is een app-makers die gebruik maken van Outsourcing. Bij outsourcing wordt een deel van de app-ontwikkeling uitbesteedt aan partners in het buitenland. Je blijft contact houden met de projectmanager van de app-maker, maar de ontwikkeling gebeurt in het buitenland. Dat levert niet alleen kostenvoordelen op, ook is er in het buitenland meer capaciteit beschikbaar. Het nadeel is dat je moet communiceren in het Engels en je het ontwikkelteam niet direct spreekt, maar vaak via een videoverbinding. Sinds de Corona-crisis van 2020 zijn steeds meer mensen gewend aan geraakt, dus dat is vaak geen groot probleem. Het is niet aan te bevelen om zélf op zoek te gaan naar buitenlandse app-makers. Het cultuurverschil en de afstand zorgt vaak voor communicatieproblemen tijdens de ontwikkeling. Er wordt dan te laat of niets opgeleverd. Geloof me, ik heb het al vaker zien gebeuren. Als je kiest voor outsourcing, hou het dan bij een Nederlandse partij die connecties heeft in het buitenland en die het communicatieverschil al vaker overbrugt hebben. Je leest meer over de problemen én oplossingen voor outsourcing in het artikelDe kansen en gevaren van je app outsourcen.

icoon landkaart7. Regio

Het kan een voordeel zijn dat een app-ontwikkelaar dicht bij jou in de buurt zit. Je bezoekt zo'n ontwikkelaar makkelijker bij de eerste kennismaking en zien dan hoe zij te werk gaan. Een dichtstbijzijnde app-maker komt ook van pas tijdens het ontwikkelingsproces. Of ga een vaste dag per week werken bij een ontwikkelaar op kantoor, zodat ze bij twijfel kunnen vragen wat je van je app verwacht. Je hebt dan van nature meer contact en hebt zo meer grip op je app. In deze tijden zijn er natuurlijk genoeg mogelijkheden om digitaal te communiceren met je ontwikkelaar. Het is dus geen must om app-makers dichtbij huis te zoeken maar sommige mensen vinden het toch fijn om in de buurt te zijn.

Woon je in de buurt van Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam of Utrecht? Klik dan op een van deze steden en ontvang een PDF met ontwikkelaars bij jou in de buurt.

Ben je benieuwd of er Nederlandse app-makers in jouw regio werkzaam zijn? Neem dan hieronder een kijkje op de kaart:

 
bron: Google Maps

icoon poppetje met stropdas8. Specialisten

Afhankelijk van je de fase waar je app zich in bevindt, heb je bepaalde specialisten in je app-makers team nodig. Er zijn 3 hoofdcategorieën van specialisten: programmeurs, designers en ondersteuners.

In de programmeurs rol vind je bij app-makers: Android programmeur, iOS programmeur, Backend programmeur.

In de designer rol vind je bij app-makers: Grafisch ontwerper, Interface ontwerper, User Experience designer (UX-er), Animator en Geluid designer.

Deze ondersteunende rollen vind je bij app-makers: Projectmanager, Account manager, SCRUM master en Tester.

Een programmeur is typisch slecht in design. En een projectmanager maakt slechte designs. Zorg dus dat alle drie de hoofdcategorieën altijd vervuld zijn. Uitgebreidere teams hebben meer kennis en maken zo een app van een hoger niveau. Dat zie je terug in een volwassen app die niet alleen technisch uitmuntend werkt en er zeer goed uit ziet, maar ook tijdens het project problemen snel vindt en oplost. Uiteraard zijn de meer gespecialiseerde teams ook duurder. Marketing- en financieringsrollen zoek je niet bij een ontwikkelaar: daar hebben ze vaak de expertise niet voor.

"Niet één ontwikkelingsplatform werkt voor alle apps."

app-makers

app-makers9. Budget

Als je op zoek gaat naar een app-ontwikkelaar, dan moet je van tevoren bepalen wat jouw app-budget is. Ga je bijvoorbeeld een ingewikkelde game-app maken? Dan kan je op een hoog budget rekenen van boven de € 80.000 tot wel € 250.000! De simpelste apps kosten tussen € 2.500 en € 5.000. Let wel, dit zijn ‘standaard’ apps: modulaire apps waar unieke ideeën in 99% van de gevallen niet in passen. De meest voorkomende app is de maatwerk-app. De kosten voor een maatwerk app zijn vanaf zo'n € 30.000. Als je meer wilt weten over de kosten van een app, lees dan dit artikel ‘Wat kost een app?'.

app-makersApp-makers zoekmachine

Nu je precies weet waar je jouw app-maker op moet selecteren, is het tijd om de beste te gaan uitzoeken! Je hebt de dichtstbijzijnde ontwikkelaar al gevonden op de kaart hierboven. Maar zijn andere criteria voor jouw app-idee belangrijker?

Gebruik dan onze app-makers zoekmachine. Hiermee kan je de beste Nederlandse app-maker vinden voor jouw app!

Klik hier om te gaan zoeken naar de juiste app-ontwikkelaar

Zaken doen met app-ontwikkelaars

Als je de video of het artikel hebt gelezen weet je nu precies waar je app-makers op moet selecteren. Dan is het tijd om met de app-maker om tafel te gaan zitten! 

Wil je inhoudelijk weten wat je dan moet gaan bespreken?

Dat kan! We sturen je graag de PDF '20 tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars'.

PS Ben je op zoek naar een app-ontwikkelaar die in de buurt zit? Bekijk dan eens de vergelijkingen van:

 

Checklist 20 gouden tips
Voorkom een wurgcontract!
20 gouden tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars PDF
Maak je wel de juiste afspraken met een app-ontwikkelaar?

Met de 20 Gouden tips krijg je:

✔️ 20 zaken je moet denken bij een contract sluiten met een ontwikkelaar
✔️ Hoe je ervoor zorgt dat je idee goed wordt geprogrammeerd
✔️ Wat je moet doen om niet in de valkuilen te trappen waar anderen al in zijn getrapt
 

Toegang tot de 20 gouden tips kost normaal €7, nu toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter

Ingediend door Edwin Klesman op

Mooi artikel David, ik weet zeker dat veel mensen hier handvaten aan hebben bij het zoeken naar een geschikte ontwikkelaar.

Ik wil nog 1 ding toevoegen. Iets wat niet zozeer op de inhoud en deskundigheid van de ontwikkelaar(s) ingaat: zoek iemand waar je een goede klik mee hebt.

Als je het gesprek aangaat check dan of diegene waar je mee praat goed luistert, de juiste aanvullingen maakt en niet alleen maar zit te wachten om zijn/haar bevestiging te geven dat alles kan.

Wanneer je merkt dat er een "klik" is en je verhaal begrepen wordt ga je makkelijker "om tafel zitten" en kun je samen sneller schakelen om het gewenste resultaat te krijgen.

Ik zie het als de "olie" die alle hierboven beschreven elementen nog beter laat werken.

Hoi Edwin,

Dank voor je toevoeging. Klopt!

De Klik is een heel belangrijke reden waarom een samenwerking met een ontwikkelaar goed verloopt. Vaak is het de accountmanager, eigenaar of projectmanager waar je een klik mee moet hebben. En voor iedereen voelt die klik anders. Soms omdat je veel overeenkomsten hebt, soms omdat iemand meedenkt en soms omdat, tja, er het gewoon "klopt" .

Groeten,

-David