6 redenen waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt| kennisbank

Al talloze keren heb ik het gehoord: ‘Ik ben bang dat mijn idee gestolen wordt!’. Om je van deze zorg te ontlasten vertel ik je 6 redenen waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt

Lees hieronder het artikel of bekijk de video om het antwoord snel te weten te komen.

waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt1. Waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt

Het is heel logisch dat je bang bent dat iemand er met je idee vandoor gaat. Jij hebt natuurlijk een super goed app-idee, daar wil iedereen wel geld mee verdienen. Het is heel normaal om dit te denken maar hier ga ik je al gerust stellen. Mensen zijn niet zomaar overtuigd van het succes van andermans idee. Daarbij kost een app-ontwikkeling duizenden euro’s. Een kapitaal investeren in een idee die niet uitgewerkt is, of niet zelf is bedacht, komt niet voor. Als jij verder gaat met jouw idee dan is het handig om op zoek te gaan naar financiering. Je zal dan een goed businessplan moeten schrijven en bijvoorbeeld een prototype hebben om investeerders te overtuigen. Een app-idee zonder uitwerking, prototype, techniek of design is dus verwaarloosbaar. Pas als jij zelf waarde in een idee stopt, kan het pas waardevol zijn. Hoe je waarde in je app stopt? Dat kan bijvoorbeeld met de 1111-ezelsbrug.

waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt2. Waarom je niet bang hoeft te zijn dat iemand hetzelfde idee heeft

Het is niet geheel ondenkbaar dat iemand anders een soortgelijk app-idee heeft. Misschien heb je zelfs al een app in de store gezien die dichtbij jouw app-idee komt. Laat je daar vooral niet door ontmoedigen! Zo liep ik bijvoorbeeld dit weekend door de supermarkt. Mijn zus kwam die avond langs en daarom wilde ik chips kopen voor de gezelligheid. Nu weet ik dat zij vooral Paprika chips lekker vindt, maar dat mijn vriend liever Bugles heeft. Toen ik bij het chips-gangpad aankwam waren daar nog 1000 meer keuzes. Dat is dus duidelijk dat voor elke chipssmaak een ander persoon is met een voorkeur of behoefte aan die smaak. Of dat nu Paprika, Patatje joppie of Hamkas is. Zo werkt dat ook voor apps. Als jouw app-idee een behoefte voor een bepaalde groep vervult, dan heb je meer zekerheid dat jouw idee beter aanslaat dan andere ideeën. Én dat geldt niet alleen voor verschil in doelgroep maar ook voor verschil in concept, gebruiksvriendelijkheid, uitstraling, geografie of techniek. Als andere app-bedenkers ontmoedigd waren door anderen, dan waren Tinder, WhatsApp en Snapchat er nooit geweest. De makers hadden dan andere Dating of Messenger apps gezien en waren met hun idee gekapt. Kijk dus niet teveel om je heen maar naar jezelf en jouw passie voor je app-idee! Ik heb uiteindelijk ook Bolognese chips gekocht omdat ik die het lekkerst vind :).  

waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt3. Wat je níet kan beschermen van jouw app-idee en waarom dit geen probleem is

Juridisch gezien kan je in Nederland en de EU jouw idee niet beschermen. In Amerika is wel het een en ander mogelijk, daarover kan je meer hier meer lezen: je app-idee vastleggen in de VS. Dat is erg leuk als je een app in Amerika wilt uitbrengen maar jammer als je met je app in Nederland wilt beginnen. Je kan hier dus geen patent aanvragen op een idee. Een nieuwe chemische formule, een tastbaar product of een machineonderdeel zijn te beschermen. Maar een app-idee is niet uniek genoeg. Dit geldt dus niet alleen voor jou, maar ook voor de (niet-bestaande) dief. Deze kan dus ook niks met jouw idee, tot hij er tijd, creativiteit of werk van zichzelf in stopt. Op dat moment kan hetzelfde idee al iets totaal anders worden. Sorry, echte totale bescherming zit er dus niet in. Onderaan dit artikel lees je verder hoe je je idee toch kan beschermen. Hoe je je idee een klein babybeetje juridisch vast kan leggen, lees je in dit artikel: ‘Moet je je app-idee beschermen?’

6 redenen waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt

waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt4. Snelheid is zekerheid

Oké, dikke juridische bescherming zit er dus niet in. Waar kan je dan wel je voordeel halen? In je vastberadenheid en snelheid waarmee je met je app aan de slag gaat. Zoals je hierboven kan lezen, zit de waarde in de uitvoering van je idee. Steek dus meer tijd in het uitvoeren van je idee dan in negatieve aandacht voor anderen. Hoe verder jij je idee uitwerkt, marktonderzoek uitvoert, een identiteit en huisstijl creëert of zelfs een prototype maakt, hoe sterker jouw idee wordt. Én dit is waarde wat je wél kan beschermen!

waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt5. Wat je wél kan beschermen van jouw app-idee

Als je je idee verder uitwerkt kom je tot concrete content die wél beschermd kan worden. Namelijk de huisstijl en de broncode van je app. Als jij de identiteit van je app hebt ontwikkeld, met daarbij bepaalde kleuren, lettertypes en een logo, dan kan je dit vastleggen. Dit geldt hetzelfde voor de code van je app. Hier zal je wel bepaalde afspraken met de ontwikkelaar over moeten maken, vaak zijn zij zelf de eigenaar van de code. Dat is handig voor de ontwikkelaar want dan kunnen ze een deel van de code hergebruiken(en daardoor sneller werken bij volgende projecten). Toch kan je wel vastleggen dat de code niet ingezet mag worden voor de apps van concurrenten. Dit is een duidelijk voorbeeld van waarde stoppen in je app en dat is wél te beschermen. Ga dus als een speer en zorg voor die extra waarde.

waarom je niet bang hoeft te zijn dat je idee gestolen wordt6. Sharing is caring

Delen beloond! Je bent in het begin wat wantrouwig met het delen van je idee, dat is begrijpelijk en heb ik vaker gehoord. Maar wat ik nóg vaker heb gehoord van succesvolle app-ondernemers? Het geweldige zelfverzekerde gevoel dat ondernemers hebben gekregen nadat hun idee met veel enthousiasme is ontvangen! In elk succesverhaal is er een fase waarin het app-idee wordt verteld aan een investeerder, expert, vriend of familielid. Iedere keer heeft delen gezorgd voor motivatie, enthousiasme, inzicht, tips of zelfs een investering. Dat kan je ook lezen in het succesverhaal van Marianne met de Fit Happens app. Zij was in het begin ook huiverig om haar idee te delen maar om haar te quoten: "De positieve reacties hebben me gemotiveerd het idee verder te delen."  Meer over haar ontwikkeling van idee naar app kan je hier lezen. Geloof mij dus maar: van delen wordt je idee supersterk! Ik ben zo’n voorstander van delen, dat ik zelfs een ander artikel heb geschreven met 7 redenen om je idee te delen met anderen.

Alle opties voor app-bescherming onder elkaar

Na het lezen van dit artikel weet je wat je wél en niét kan beschermen van je app-idee. Daarbij weet je nu ook hoe belangrijk het is om te delen en waarde aan je idee toe te voegen. Toch wil je misschien een overzicht van welke juridische opties je precies hebt.

Daarvoor hebben we ‘Het Drieluik van App-bescherming’ gemaakt. Hierin beschrijven we de kosten en bescherming van het I-DEPOT, octrooi/patent, geheimhoudingsverklaring en auteursrecht. Vul hieronder je gegevens in om de PDF te ontvangen:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Dat geldt ook voor mijn e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Een reactie achterlaten over hoe top je dit artikel vindt mag natuurlijk ook. :)

Ik wens je een succesvolle app toe.

 

Katja

 

markten