Niet iedereen wil zijn of haar goed idee voor een app zomaar delen. Vaak omdat ze bang zijn dat het idee gestolen wordt.
Maar je app-idee niet delen is juist niet slim!
Personen die gaan beginnen met een eigen app maken, maar het goed idee voor een app geheim willen houden geef ik deze 7 redenen om dit wel te delen:
Lees het onderstaande artikel of bekijk de samenvatting in de video:
1. Risico is verwaarloosbaar
Op de eerste plaats is het risico dat iemand je app idee steelt erg klein: iedereen is druk met zijn eigen goed idee voor een app gaat deze liever maken. Eigen ideeën gaan boven de ideeën die een ander heeft. Denk je dat als een manager bij een ander bedrijf hoort van jouw idee hij dit ook meteen gaat maken? Hij heeft zijn bordje al vol met zijn eigen ideeën, om nog maar te zwijgen van de ideeën van zijn collega's! Waarom tijd besteden aan een idee van een ander als je zelf nog zoveel ideeën op de plank hebt liggen?
Geloof je me niet? Dan daag ik je uit. Neem een (net iets minder goed) app idee en probeer het te slijten bij een concurrent. Je zult écht hemel en aarde moeten bewegen voor hen deze app gaan bouwen! En dat heeft alles te maken met het feit dat iedereen zijn eigen ideeën het beste vindt...
2. Verbeter je idee
Veruit de belangrijkste reden voor het delen van je goede app idee: je kunt er veel mee winnen als je jouw idee deelt. Mensen geven je input en laten je goed idee voor een app groeien! Dingen die ik gehoord heb bij het delen van app ideeën zijn: "Heb je wel eens gedacht aan...?", "Ik ken nog iemand die je hiermee kan helpen...", “Ik ken iemand die ook een app shop wil bouwen, die heeft het toen zo aangepakt…”, "Als je het zó zou doen dan ken ik misschien iemand die dit wil kopen...".
Delen levert dus veel op, je krijgt er vaak praktische tips voor terug. Ook is het slim om je idee te delen met de doelgroep die je voor ogen hebt. Vraag ze naar het probleem dat jouw app oplost. Zo kom je meer te weten over de gebruikers van je app, en krijg je gratis feedback! Zo verbeter je een goed idee voor een app.
"Zonder gebruikers wordt je app nooit een succes en je eerste gebruikers komen uit je directe omgeving."
3. Een geheimhoudingsverklaring is lastig
Naast al de juridische aspecten maken ook andere zaken een geheimhoudingverklaring lastig. Want als je een app ontwikkelen gaat bij een app maker en hem meteen een papier laat tekenen, dan maak je geen goede indruk. Je zou misschien zeggen "Dat is dan zijn probleem, ik betaal hem toch?", en dan heb je gelijk... in theorie. In de praktijk blijkt dat een app maker die een meer persoonlijke band met je aangaat, gebaseerd op vertrouwen, veel verder voor je wil gaan. Of in ieder geval meer voor je doet dan een app ontwikkelaar met een afstandelijke relatie.
Ook zijn veel app makers terughoudend met het tekenen van verklaringen. Dat zit zo: nieuwe klanten die met een slechts enigszins verwant app idee bij hen komen kunnen ze niet meer helpen. "Ik kan helaas niet verder praten over je app idee, vorige week was hier ook iemand met een app idee in jouw branche en daar heb ik een geheimhoudingsverklaring mee getekend. Het was een heel ander soort idee, maar ik wil geen risico lopen om de verklaring te overschrijden." Je snapt dat dit app ontwikkelaars klanten kost en dus hen onwelwillend maakt. En dat kost jou indirect weer geld.
4. Geheimen bewaren maakt je gewantrouwd
Als iemand je vraagt naar het 'geheime' project waarmee je bezig bent, maar degene niet in vertrouwen wilt nemen met jouw idee, dan creëer je een kloof. Geen fijne positie om in te zitten, voor jezelf en de ander. Eigenlijk is het logisch, want hoe maak je een app tot een succes zonder andere mensen?
Zonder gebruikers wordt je app nooit een succes. Bovendien komen de eerste gebruikers voor je app vaak uit je directe omgeving. Als anderen zich betrokken voelen bij jouw goed idee voor een app, voelen ze zich ook betrokken met jouw uiteindelijke app. Maak een goed idee voor een app geen geheim!
5. Ideeën delen motiveert
Als jij mensen een goed idee voor een app vertelt, dan zul je merken dat ze hier enthousiast van worden. Je wordt gezien als iemand die originele eigen ideeën heeft, iemand met een mening. Dat enthousiasme helpt jou ook. Het motiveert je om vaart te zetten achter jouw idee, zodat het veel eerder in de app stores komt te staan. Zeker als je een goed idee hebt zullen mensen hiernaar blijven vragen. Gratis motivatie dus en het eerste begin van jouw app marketing!
6. Delen kost moed, wees een held!
Een goed idee voor een app delen met anderen, daar heb je ballen voor nodig. Je idee voor jezelf houden is gemakkelijk. Naar anderen toe stappen en je idee de vuurproef laten doorstaan en feedback krijgen, dat is lastig. Sommige mensen vinden het met name lastig om te horen dat hun idee op sommige vlakken beter kan. Het idee dat je hebt blijkt nog bijgeschaafd te moeten worden. Bedenk je op zo'n moment dat het beter is om dat nu te horen dan dat je dit past hoort nadat je veel geld en tijd in app development gestoken hebt.
Je app idee delen is het begin van je marktonderzoek en daardoor het begin van je succes. Dat geldt voor zowel een Android app maken als voor een iPhone app maken. Geen enkel idee is meteen perfect. Gelukkig kan je een goed idee voor een app wel perfect maken. En dat is juist door de opmerkingen van anderen mee te nemen en in je concept te verwerken.
"Leuk zo'n goed idee voor een app ergens op een bierviltje, maar er gebeurt niets totdat je er iets mee gaat doen"
7. Wil je jouw app laten falen? Hou het idee dan voor jezelf…
Hou deze ezelsbrug in gedachten: duizend personen hebben een idee, één persoon voert het uit. Leuk zo'n goed idee voor een app ergens op een bierviltje, maar er gebeurt niets totdat je er iets mee gaat doen. Je hebt dan twee keuzes:
- Eén: je weet nog niet of je echt iets gaat doen met dit idee en je ziet alleen maar gevaren. In dat geval, kijk er dan niet meer naar om en laat je app idee vallen.
- Twee: je vindt jouw app een goed idee, je wil het levend houden en er wat vaart achter zetten: geef het aandacht en deel het!
Ik zou het wel weten...
Beren op de weg: mitsen en maren
Je kunt genoeg redenen bedenken om jouw goed idee voor een app niet te delen. Bijvoorbeeld omdat idee octrooieerbaar is (volgens octrooicentrum Nederland bijna nooit het geval), de concurrentie in de markt groot is (waar is dat níet het geval?), er weinig innovatie is in jouw markt (dan hoef je nergens bang voor te zijn, want iedereen zit vastgeroest), dat je idee nog door niemand bedacht is (dan moet je je afvragen of het wel zo'n goed idee voor een app is en daar kom je achter door het te vragen aan anderen). Dit artikel geeft je de redenen wél te delen en die zijn vrijwel altijd sterker dan het tegenargument.
Goed idee voor een app? Het drieluik van app-bescherming
Wil je meer weten over de juridische bescherming van jouw goed idee voor een app? En welke vervolgstappen je daarmee kunt nemen? Dat kan met 'Het drieluik van app-bescherming'. Dat is een boekje waarin je inzichten hierover krijgt en in 3 stappen weet hoe je jouw app-idee kunt beschermen.
Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot het drieluik van app-bescherming, door je e-mailadres in te vullen.
-David van AppSpecialisten
Welkom in de reacties
Wil je ook het Drieluik van app-bescherming ontvangen als PDF?
Geef dan antwoord op de vraag: welke van bovenstaande 7 tips vind jij het handigst?
1. Risico is verwaarloosbaar
2. Verbeter je idee
3. Een geheimhoudingsverklaring is lastig
4. Geheimen bewaren maakt je gewantrouwd
5. Ideeën delen motiveert
6. Delen kost moed, wees een held!
7. Wil je jouw app ;laten falen? Hou het idee dan voor jezelf…
Zodra je reactie is goedgekeurd, ontvang je het Drieluik van app-bescherming in je mailbox.
Met vriendelijke groeten,
-David
PS een inhoudelijke reactie op dit artikel of vraag stel ik ook op prijs :)
Vooral een stukje van 7.
Ideeën kan je niet wettelijk laten beschermen door oktrooi of andere vorm.
Alleen door geheimhouding of onderhands door NDA.
Voorsprong moet je krijgen door de app vorm te geven. Daarop kan je wel bescherming krijgen door auteursrecht, model of zelfs oktrooi als er werkelijk nieuwe systemen achter zitten. Time to market is echter vaak de belangrijkste factor.
Uw stellingnames interesseren me om ze te delen of te bediscussiëren met mijn studenten in de cursus Inleiding IP. (Productontwikkeling - Universiteit Antwerpen)
Hoi Frank,
Leuk om te horen dat mijn stellingnames je inspireren.
Een hele eer ook dat dat je dit wil bediscussieren in een college.
Mocht je meer informatie over apps willen voor studenten, dan is dit artikel een goed startpunt: https://www.appspecialisten.nl/school
Wil je juist meer juridische perspectieven (ook van andere experts): lees dan deze blogs eens: https://www.appspecialisten.nl/blog/onderwerpen/juridisch
Hoe dan ook, succes met het doceren van Inleiding IP!
Groeten,
-David
Ik spreek uit eigen ervaring dat je grotendeels gelijk hebt. Er zijn bij veel mensen ook morele bezwaren om een idee te stelen. Meeste mensen willen geen dief zijn. Waar je wel voor op moet passen zijn partijen die een soortgelijk product hebben, dus al in de markt zitten. Die zullen ook snel zeggen dat ze al aan jou idee dachten als verlengde van hun eerdere activiteit. Bij samenwerkingspartners die oorspronkelijk uit andere branches komen kan je wel een non-concurrentie beding opstellen. Zij worden niet afgeschrikt, maar door jou leren ze de markt kennen en het is dan zonde als ze door de kennis van de markt bij jou opgedaan je concurrent worden.
Al met al toch eens. Je moet vooruit en als het een goed idee is zo snel mogelijk. Dus betrek mensen erbij en vraag ze advies etc.
Hoi Maarten,
Dank voor je aanvulling! Goede manier om partners te maken zonder ze af te schrikken. Het belangrijkste van je perspectief dat ik waardeer is om te zien waar je risico ligt. Door te kijken of je partner al actief is in je markt kan inderdaad helpen om dit risico goed in te schatten.
Veel mensen die aan een beginfase van hun app staan, hebben nog niet te maken met het benaderen partners of contact met partijen en daarom weinig te vrezen.
In een latere fase waarin je op de markt bent of je partners gaat benaderen geeft jouw aanvulling een handig perspectief. Hier wil ik aan toevoegen dat als je al in een verdere fase zit, je vaak méér te bieden hebt dan een idee, maar kennis van deze marktniche, marktaandeel en natuurlijk een app zelf. Deze zaken zijn veel waardevoller en on-kopieerbaar voor een mogelijk concurrerende partner dan slechts een idee. Ze geven je 'leverage' om je voorsprong te behouden of zelfs bij een samenwerking/onderhandeling sterk aan tafel te zitten.
Kortom: een partner wordt vaak pas later een overweging en dan zie ik vooral de voordelen ervan :)
Hallo David,
Ik ontvang graag je pdf over bescherming van een idee.
Alvast dank daarvoor.
Toby
Hoi Toby, ik heb het Drieluik van App-bescherming naar je gestuurd! Gr. Katja