Applicatie Specialist vertelt de weg naar veel app downloads| kennisbank

Hoe zorgt een applicatie specialist voor veel app downloads? We weten uit onderzoek dat als je app niet nuttig is, hij minder snel wordt gedownload en sneller wordt verwijderd

Maar als je een app nuttig wil maken, hoe doe je dat dan? Applicatie specialist David van der Loo vertelt het je.

Bekijk de video om te zien hoe je jouw app nuttig en succesvol maakt. De onderstaande tekst vertelt meer over de onderwerpen in de video:

PS Klik hier om het persoonlijke vlog van David te bekijken

applicatie specialistVan een "app voor de heb" naar een nuttige app

Technologie ontwikkelt zich de laatste jaren als een trein. Het is dan ook niet gek dat veel bedrijven en ondernemers daarop in willen spelen. Een app maken is dan snel een gedachte die voorbijkomt. Dat blijkt ook wel uit het feit dat er in de Google Play Store 1,6 miljoen apps te vinden zijn en in de Apple Appstore inmiddels 2 miljoen (!).

Het is niet raar dat veel mensen eraan denken om een app te maken. Het is vernieuwend en kan zorgen voor veel aandacht in de media. Er komen dus dagelijks ‘coole’ apps bij. Zo’n "app voor de heb" geeft alleen geen waardevolle oplossing voor de gebruikers. Ook al ziet de app er professioneel uit, werkt het uitstekend en krijg het in het begin veel downloads, twee weken later kan het oud nieuws zijn. Gebruikers verwijderen de app en de media heeft nieuwe apps gevonden om over te schrijven. Dit kan leiden tot verlies van je investeringen en je behaalt niet het gehoopte succes met je app.

En het belangrijkste, als je niet naar hun problemen luistert dan heb je de gebrukers van je app niet geholpen. Want help je jouw gebruikers, dan downloaden ze jouw apps sneller, blijven ze trouw, gebruiken ze hem vaker en gaan ze jouw app doorvertellen... je app gaat zo groeien!

Bedenk je dus eerst; wil je gewoon graag een app maken of wil je echt een probleem oplossen? Als je een probleem wilt oplossen, is daar dan echt een app voor nodig? Laat even los wat je uiteindelijk wil produceren maar bedenk je wat je gebruikers nodig hebben. Hoe ga je hun probleem oplossen? Een goede applicatie specialist begint bij het probleem van de klant en zet op een rijtje wat je daarvoor nodig hebt. 

applicatie specialistOnderzoek

Pas als je in gesprek gaat met je doelgroep, kom je achter de echte kern van hun problemen.

Door in gesprek te gaan met de doelgroep die jij voor ogen hebt voor je app, vind je hun pijn- en winstpunten. Daar vind je de problemen die spelen. Wat gaat er nu fout in hun leven? Waar gaan ze nu al naar op zoek en vinden ze niet? Daar is een markt voor jouw app

Nog concreter is om als applicatie specialist stil te staan bij het moment dat het probleem voorkomt. Wanneer is dat? In de rij bij de supermarkt? In de bus of op de bank? Of op een moment dat ze het probleem bespreken met anderen? Is dat bijvoorbeeld op kleine momenten als mensen altijd op hun telefoon kijken zoals; wachtend op koffie-to-go of in de trein? Vind het moment van het probleem, dan vind je ook of er echt behoefte aan een app is.

applicatie specialistDesign

Als je nu zeker weet dat je een gebruikers een app nodig hebben, wat hun probleem is en wanneer het voorkomt, dan kan je je app gaan inrichten. Een nuttig ontwerp creëer je door wederom te kijken naar je gebruikers.

In welke groepen kan je je gebruikers onderverdelen als je kijkt naar gedrag? Als je bijvoorbeeld nadenkt over de Facebook-app, dan kan het zijn dat gebruiker X altijd veel post en gebruiker Y alleen maar leest. Als een design nuttig is, dan zorgt het ervoor dat beide gebruikers het gewenste gedrag snel kunnen vertonen. Een handig navigatie menu zorgt er dan voor dat gebruiker X meteen iets kan plaatsen op Facebook en gebruiker Y meteen kan beginnen met posts lezen. Door het meest voorkomende gedrag makkelijk uitvoerbaar te maken zorg je dus voor een nuttig design. Meer te weten komen over een app ontwerpen kan je hier.

applicatie specialistGebruikers

Dit klinkt als een inkoppertje, maar het is makkelijk om te denken aan gebruikers als een groep of organisatie. Als je doelgroep bijvoorbeeld grote bedrijven zijn, vergeet dan niet dat je te maken krijgt met de professionals die werken in deze grote bedrijven. Als je je gebruikers alleen ziet als één groep studenten, kinderen, werknemers of ondernemers, ga je de fout in. Je gebruikersgroep bestaat uit individueen. Vind de overeenkomstige problemen van een groep en luister naar hun behoeftes om te zien of ze in een strakomlijnde doelgroep horen.

Wist je bijvoorbeeld dat Snapchat zich eerst richtte op studenten? Daar kwam weinig respons van. Anno 2016 wordt Snapchat 100 miljoen keer per dag gebruikt, maar niet door studenten! 

Wat blijkt? Scholieren hebben veel meer behoefte aan de app! Op een afstand lijkt dit dezelfde doelgroep, maar hun behoeftes zijn heel anders. Door goed te luisteren naar gebruikers bleek dat het focussen op scholieren véél meer resultaten oplevert. Hoe? Door naar de doelgroep te luisteren. Niet door te kijken naar demografische cijfers.

applicatie specialistMarketingmomenten

Als je de promotie van je app gaat inzetten doe dat dan op tactische momenten. Denk goed na over alle situaties waarin je app nuttig kan zijn.

Als je een app hebt die schoenen verkoopt is het natuurlijk erg makkelijk om te denken; dan zet ik advertenties in als mensen ‘schoenen kopen’ bij Google intypen. Maar misschien zitten deze mensen wel op hun laptop en niet te wachten op een app. Niet erg handig dus. Het is dus verstandig om na te denken wanneer mensen je app willen gebruiken en op dat moment promotie te maken. Bijvoorbeeld als gebruikers een mooi paar schoenen zien bij iemand anders en zelf inspiratie krijgen. Laten vrouwen nu net geinteresseerd zijn in mode als ze het er met vriendinnen over hebben. Zoals op het terras of tijdens een high tea. Welke kansen zie jij om op dat moment zo'n app te promoten?

Voor meer downloads moet je blijvend marketing inzetten om zichtbaar te zijn voor het publiek. Hou het niet bij één campagne aan het begin van je lancering maar probeer blijvend zichtbaar en relevant te blijven. Blijf met iedere campagne weer dicht bij het moment dat het probleem plaatsvind. Kies je bijvoorbeeld een openbare reclame? Of op specifieke locaties? En op welke tijdstip wil je zichtbaar zijn? Geef voor iedere campagne antwoord op deze vragen.

applicatie specialist

applicatie specialistRetentie

Je werkt als een echte applicatie specialist als je je app ook nuttig houdt ná de download. Als je app moet blijven groeien dan moet je investeren in het verhogen van de retentie van de gebruikers die je al hebt. Het vasthouden van bestaande gebruikers is niet alleen waardevol geld verdienen met apps, ook zullen deze vaste gebruikers sneller andere mensen vertellen over je app. Zo verspreid jouw app zich mond-tot-mond.

Er zijn verschillende manieren om de retentie van je gebruikers te verhogen, weten we uit onderzoek. Zo kan je je gebruikers herinneren aan de app met email of een notificatie op hun telefoon. Ook dat doe je op het juiste marketing moment wanneer nut het hoogst is.

Denk bijvoorbeeld aan Uber (de app die gebruikers aan taxichauffeurs koppelt), die weet dat mensen vaak een taxi nemen als het regent of als ze net geland zijn op een vliegveld. Als het regent én ze zien dat iemand net is geland, dan is het slim om een pushnotificatie te sturen: "Het regent. Wil je een Uber laten voorrijden?". Dat zorgt niet alleen voor retentie, het is ook nuttig voor de gebruiker.

Ook moet je ervoor zorgen dat je de inhoud van je app blijft vernieuwen. Zorg voor updates, nieuwe levels of nieuwe functies. Zo wordt je app steeds nuttiger en blijft het relevant voor je gebruiker.

applicatie specialistStappenplan Gebruikersroutine: wordt een applicatie specialist

Als jij een nuttige app hebt gemaakt dan kun je er ook voor zorgen dat jouw app een gewoonte wordt van je gebruikers. Dat is de ultieme vorm van retentie. 

Hoe kun jij er ook voor zorgen dat mensen een gewoonte maken van je app? Wordt ook een applicatie specialist met het 'Stappenplan Gebruikersroutine'.

Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de het Gebruikersroutine stappenplan, door je e-mailadres in te vullen.

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Op het succes van jouw app-droom!

-David

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo en Katja Nagelkerke

Reacties

Hi David, wederom een interessante blog. Ik zou graag het stappenplan gebruikersroutine ontvangen van je. Gr. Danny

Bedankt voor de wekelijkse mails ik leer er veel uit

Je uitleg is elke keer weer duidelijk. Retentie is erg interessant.

Handige informatie m.b.t. meer downloads van apps. Bedankt! 

Plaats mijn reactie