Apps hebben heeft het landschap van marketing in de afgelopen jaren veranderd. Een marketing-app is een manier om hierop in te spelen. Smartphones en tablets zijn voor marketeers een zeer krachtig platform geworden om verbinding te maken met hun doelgroep. Het brengt ook problemen met zich mee. Omdat apps een zeer persoonlijk platform zijn, leidt een kleine fout tot grote gevolgen. We zetten deze fouten voor marketeers op een rij, zodat ze er zelf niet in zullen trappen.
1. Marketing-app inzetten net als op een computer of laptop
Te veel apps zijn gewoon kleinere versies van de desktop van het merk met exact dezelfde functionaliteiten gepropt in een kleiner scherm. Een gebruiker zet een app echter heel anders in, en dit leidt tot problemen. Het is goed om in gedachte te houden dat een gebruiker veel minder tijd kwijt wil zijn in een app, en daarom ook minder en simpelere functies wil gebruiken. Het kleine scherm van de smartphone en tablet zorgt ervoor dat je moet focussen op wat écht belangrijk is.
2. Een marketing-app zonder een marketingstrategie
Iedereen heeft wel gehoord van de hoge downloadcijfers van bekende apps. Miljoenen keren worden ze gedownload! Dat is een goede marketing-app! Je zal hier echter nooit bij in de buurt komen door de app te publiceren in de App Store en er verder niets mee te doen. Daarom is het slim om de bestaande communicatiekanalen te gebruiken om de app te promoten. Zie de app als een aanvullend middel op deze kanalen: zorg ervoor dat de app goed te downloaden is vanuit je website en dat hij in het oog springt als een gebruiker je website opent op een mobiel apparaat. Hoe maak je verder een marketing-app met een goede strategie? Bekijk hier 3 onderdelen van een succesvolle mobiele strategie.
3. Een mobiele website bouwen en het laten doorgaan als app
Het grote aantal apps zorgt ervoor dat de apps die aandacht krijgen, van hoge kwaliteit zijn. Apps die een mobiele website laden of geen functionaliteit toevoegen, laten gebruikers direct links liggen. Vaak staat er op een smartphone maar één app uit een soort, dus een goede kans dat de gebruiker kiest voor de app van je concurrent. Daarnaast is een mobiele website niet te gebruiken zonder internet. Maar al te vaak zal een gebruiker geen bereik hebben, bijvoorbeeld in een buitengebied, in een gebouw met dikke muren of in het buitenland. Wil je weten wat nou precies het verschil is tussen een mobiele website en een app? Ontdek het hier.
4. Ervan uitgaan dat mensen terug zullen komen naar jouw app
Het grootste probleem in het mobiele app-ecosysteem is retentie. Voor de meeste apps geldt dat 90% van de mensen die een app downloaden, deze weer verwijderen binnen zes maanden. Daarom is het belangrijk om te begrijpen waarom een gebruiker een app vaker dan één keer gebruikt. Een goede manier om hier achter te komen is om de schoenen van klant te gaan staan en de app te laten ondersteunen in een taak die zich herhaalt bij jouw doelgroep. Een ‘novelty’-app die een trucje kan dat één of twee keer leuk is om te zien, valt waarschijnlijk in de 90% van de apps die zo weer zijn verdwenen. Een novelty app is dus geen succesvolle marketing-app. Retentie wakker je ook aan door je app nuttig te maken. Bekijk hier de video en ontdek hoe je meer app-downloads krijgt door je app nuttig te maken.
5. Het negeren van de gebruikers van je app
De echte kracht van een app zit ’m in zijn persoonlijke aard. Wanneer jouw app op het apparaat van een consument is geïnstalleerd, zit jij de hele dag in hun zak. De ideale gelegenheid om te luisteren naar jouw klanten en hen te benaderen op een persoonlijke manier. Creëer een kanaal waarin je in contact komt met je consument en engageer hen op een persoonlijke manier. Zorg ervoor dat je fans creëert in plaats van gebruikers. Een feedbackmoment kan er al voor zorgen dat een consument zijn reactie kwijt kan én zorgt ervoor dat jij waardevolle input ontvangt. Neem de consument serieus: geef hem een reactie en neem zijn bericht serieus.
Nieuwe informatie
Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Hoe je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je hoog in de app store komt te staan? Lees dan dit artikel genaamd 'Hoe maak je een app'.
Wil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?
Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan!
Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:
-David van AppSpecialisten