Ik hoef je vast niet te vertellen dat een app laten maken behoorlijk prijzig is. Wist je het nog niet? Dan bij deze: maatwerk-ontwikkeling van een app begint vanaf zo'n € 30.000 in 2024. Hoeveel apps kosten vind je in dit artikel.
Maar met een whitelabel app kan het al voor een paar duizend euro, of zelfs minder!
Wat je eigenlijk wil, is een goede business app die gebruikers op hun wenken bedient maar waarvoor je niet de hoofdprijs betaalt. Klopt dit vermoeden? Zo ja, dan wil ik je wijzen op whitelabel Apps. Business apps die gebouwd zijn voor specifieke toepassingen, maar die wellicht jouw bedrijf ook een dienst kunnen bewijzen.
Op deze manier boet je niet in op de kwaliteit en gebruikservaring van je app én het is nog betaalbaar ook! Wat een whitelabel app precies inhoudt, wat de kosten van deze bedrijfsapp zijn en wat je ermee kan; oftewel alle ins and outs van deze bedrijfsapp, lees je in dit artikel.
Wat is een whitelabel app?
Een ontwikkelaar die apps maakt voor bedrijven, kan deze business app doorverkopen aan andere bedrijven of ondernemers. In dat geval spreek je van een whitelabel app. Andere namen die erop lijken zijn licencing app of SaaS app.
Zo’n app gaat als het ware kleurloos de markt op. Als je als ondernemer zo’n app aanschaft, richt je de app tot zekere hoogte naar je eigen smaak en je bedrijfsstijl in. Je stelt kleuren, logo, naam en ook de inhoud van de app in, binnen de mogelijkheden van de bestaande whitelabel app. Net zoals je van een huis je thuis maakt door het in je eigen stijl in te richten.
Helaas bestaan er wel grenzen. Want net zoals je een twee-onder-een-kap niet omvormt tot een middeleeuws kasteel, ben je gebonden aan de regels van de ontwikkelaar. Kies je voor een businessapp met een whitelabel, dan je beweeg je vrij binnen de grenzen van de app.
Waarom zijn whitelabel apps begrensd?
Whitelabel apps bezitten een hoge mate van standaardisatie waardoor er weinig maatwerk mogelijk is. Denk hierbij aan apps die een ontwikkelaar optimaliseert voor specifieke toepassingen. De techniek blijft hetzelfde en alleen de inhoud en het design van de app verandert. Whitelabel ontwikkelaars maken meestal whitelabel apps voor een hele branche.
Een voorbeeld hiervan is een evenementen-app. Een simpele app die hetzelfde blijft per evenement, maar de inhoud en het design past het bedrijf aan op het specifieke evenement. Denk aan een plattegrond, lijst van sprekers / artiesten en agenda van optredens / onderdelen.
Photo by Luis Villasmil on Unsplash
Voor een bestaand bedrijf bestaan er dus interessante bedrijfsapps op de markt die je meteen kan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan een app voor een magazine, evenement, productcatalogus of interactief boek. Dit soort apps zijn al eerder gemaakt en slimme ontwikkelaars hergebruiken nu hun programmeercode om snel en betaalbaar deze apps voor anderen te maken. Het inzetten van een whitelabel app kan goed uitpakken voor je business app, maar zoals voor alles geldt, is het niet voor iedereen.
Met een whitelabel app kies je voor een app die snel klaar is!
Innovaties in whitelabel Apps: Integratie van Nieuwe Technologieën in 2024
In 2024 spelen nieuwe technologieën een cruciale rol in de ontwikkeling van whitelabel apps. Denk hierbij aan de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) voor gepersonaliseerde content, machine learning (ML) voor verbeterde gebruikersinteracties en augmented reality (AR) om een meeslepende ervaring te bieden. Deze innovaties maken whitelabel apps nog aantrekkelijker en effectiever voor bedrijven die zich willen onderscheiden zonder hoge ontwikkelingskosten.
Let wel op; veel leveranciers van whitelabel apps benoemen "AI" duidelijk in hun productaanbod, maar het is niet altijd duidelijk wat dit daadwerkelijk oplevert. Zorg er daarom voor dat dit niet blijft bij een hippe marketingterm, maar daadwerkelijk waarde oplevert voor de eindgebruiker. Dat doe je door met de beoogde gebruikers te praten, te zien waar ze problemen mee hebben of veel tijd mee kwijt zijn en dit daarna te matchen met het AI aanbod. Test daarnaast niet alleen deze match met de behoefte, maar ook de werkbaarheid (user experience, UX) van de oplossing in de praktijk. Anders zullen hun hoge verwachtingen over AI functies tegenvallen en verlies je snel klanten, gebruikers of medewerkers die je bedrijfsapp gebruiken.
De voor- en nadelen van een whitelabel voor je business app
Nog niet helemaal overtuigd van de meerwaarde van een business app met een whitelabel? Misschien dat de onderstaande voordelen je wel over de streep trekken. Alle voordelen zet ik voor je in het groen, het tegenovergestelde in het rood.
Voordelen:
DEZE VOORDELEN KUN JE VERWACHTEN VAN EEN WHITELABEL APP:
GELD
Of je nu betaalt in €, $, £ of ¥. Door te kiezen voor een whitelabel bespaar je op de kosten van je bedrijfsapp in welke valuta dan ook. Behalve de aanschafkosten bespaar je ook op onderhoudskosten. De ontwikkelaar van de whitelabel zorgt voor ondersteuning en onderhoud van de app. Waar je bij een maatwerk app tienduizenden euro's betaalt voor de ontwikkeling en duizenden euro's onderhoud per jaar, betaal je voor een whitelabel app slechts honderden of een paar duizend euro per jaar aan licentiekosten. In feite bespaar je zo dus tienduizenden euro's op een app!
TIJD
Tijd = geld, dus met een whitelabel bespaar je dubbel op kosten. De app ligt namelijk al op de plank en kan meteen ingericht worden. Je hoeft niet te wachten op een team die maanden voor je aan de slag moet om alles op maat te maken. Kies je voor een whitelabel business app dan hoef je je niet druk te maken over de details. Met een whitelabel app kies je voor een app die snel klaar is!
EFFECTIVITEIT
Als je kiest voor een whitelabel als business app ben je ervan verzekerd dat het naar behoren functioneert. Stel er treedt een softwarefout op, dan zal dit in een mum van tijd opgelost zijn. Dit komt omdat veel bedrijven hier hinder van zouden ondervinden. En de betreffende ontwikkelaar zorgt wel dat er geen boze klanten bij hem aankloppen door zo'n fout snel op te lossen. Daarnaast werkt zo'n whitelabel app met standaarden en best practices die in de hele sector gebruikt worden. Oftewel, de werkwijze die het beste werkt voor de meeste bedrijven uit die sector. De best practices zijn de normale of beste manieren van werken die breed in de sector worden gebruikt. Je sluit je dus met een app als deze meteen aan op een goede manier van werken die iedereen gebruikt.
KLEINER RISICO
Doordat je kiest voor een bewezen effectieve app loop je niet het risico dat je je geld weggooit. Het is een app die zich al heeft bewezen in de praktijk. Twijfel je hier nog over? Gebruik de app dan een tijdje, door een eerdere implementatie van een whitelabel te gebruiken. In overleg met de leverancier bestaan hier vaak mogelijkheden voor. Net als dat er in een nieuw gebouwd appartementencomplex al een voorbeeld appartement wordt ingericht om nieuwe bewoners te laten zien 'hoe het kan worden'. Je 'proefwoont' dan voordat je een whitelabel app koopt.
Nadelen:
KIES NIET VOOR EEN WHITELABEL APP, ALS...
... je idee voor een app niet in een hokje past. Bijvoorbeeld als het echt uniek is, of nog niet bestaat op deze manier. Doe je idee dan niet tekort en laat het op maat maken door een app-maker! Dat kost wel meer, maar je business app onderscheidt zich dan van de rest. Omdat het uniek is, kun je er ook makkelijker geld mee verdienen en de investering terugverdienen.
... je bedrijf zelfvoorzienend wil blijven, raad ik je aan een app op maat te laten maken. Je bent dan minder afhankelijk van een externe leverancier. Ook hoef je je bedrijf niet aan te passen om binnen de best practices van de industrie te werken. Met een best-practices app kun je dus je onderscheidend vermogen verliezen.
... je niet bij een bedrijf werkt of (nog) geen bedrijf hebt. Dan bestaan er namelijk vaak betere alternatieven dan een business app voor jou. Als je bijvoorbeeld begint als startup, dan past een whitelabel app-ontwikkeling niet bij jou. Meteen weten hoeveel het maken van een app in dat geval voor jou kost? Kom er binnen 5 minuten achter en ontvang een app offerte.
Overweeg eerst deze 3 aandachtspunten
Ondanks dat ik zeker geloof dat een whitelabel app een goede business app voor bepaalde bedrijven kan zijn, wil ik je wijzen op de volgende aandachtspunten:
1. Sluit de app aan op je doel
Denk nog eens goed na over je idee. Welk gedrag wil je zien bij je klanten? Is dit gedrag te vangen en te bevorderen met een app? Tip: Kijk eens naar de 5-sterren én 1-sterren gebruikersrecensie van concurrenten met een vergelijkbare app. Definieer de zwakke en sterke punten en trek daar lering uit.
Het is belangrijk om een whitelabel app te vinden die aansluit op het doel dat je hebt; veel bedrijven laten een whitelabel 'app voor de heb' bouwen zonder specifiek doel. Hou er ook rekening mee dat deze vorm van apps vaak goedkoop is maar niet of nauwelijks is uit te breiden.
2. Kies voor een betrouwbare whitelabel ontwikkelaar
Op de markt vind je heel wat whitelabel app ontwikkelaars. Voordat je voor een bepaalde business app gaat, bevraag de ontwikkelaar naar zijn of haar specialisme. Stel vragen over de gegevensherstel, app-onderhoud en de beveilingsmaatregelen. Zo kom je niet voor verassingen te staan. Lees meer zaken waar je op moet letten in dit artikel over het selecteren van een app ontwikkelaar. Deze pas je ook prima toe op het selecteren van een whitelabel ontwikkelaar.
3. Overweeg opties en alternatieven
Zie jij zo'n whitelabel business app wel zitten, neem dan eens een kijkje in de 'Het betaalbare apps register'. Ik zocht 30 business apps met een whitelabel voor je uit. Dus in welke niche je ook werkzaam bent, grote kans dat er iets voor je bij zit. En wie weet bezit jij binnenkort een business app met een wit randje!
Ontvang 'De Ontwikkelingsvergelijker' zodat je grip krijgt op welke alternatieven en opties er bestaan met maatwerk ontwikkeling app, door je gegevens hieronder in te vullen:
Met de Ontwikkelingsvergelijker krijg je:
✔️ Welke technieken er zijn om apps te ontwikkelen
✔️ Zie in een overzicht de voor- en nadelen & kosten en baten
✔️ Kom erachter welke techniek past bij jouw app
Toegang tot de Ontwikkelingsvergelijker normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegang:
-David van AppSpecialisten
Reacties: Wat vind jij van dit artikel?
Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!
Klik en laat een reactie achter