Ga je een iPad app maken of laten maken? Dan wil je voorbereid zijn! Er zijn zo’n 500.000 apps in de appstore specifiek voor iPad, dus daar wil je tussen opvallen. Deze 7 tips helpen je op weg:
1. Weet hoeveel je iPad app kost
Net als de kosten voor een auto, kunnen de kosten van het laten maken van een app nogal uiteenlopen. Uit een onderzoek van AppSpecialisten onder meer dan 100 apps, kwam een gemiddelde prijs van €19.000 voor het laten maken van een app. Kosten zijn met name afhankelijk van hoeveel externe databronnen worden verbonden met de app en hoeveel maatwerk er nodig is. In dit artikel kan je de kosten van apps vergelijken:
De kosten van een app laten maken? Zie wat andere apps hebben gekost: van € 2.500 tot € 100.000+
2. Financier je iPad app
Een iPad app maken heeft dus bepaalde kosten. Vaak kun je dat niet zelf betalen, maar moet je dit financieren. Je hebt iemand nodig die mee-investeert. Er is een risico gemoeid met zo’n investering en de meeste app-ontwikkelaars en banken zijn risicomijdend. Wél handige vormen van financiering, als je een iPad app gaat maken, zijn een combinatie van: crowdfunding, (informal) investors, zelf financieren, vrienden en familie, klanten en partners. Dit artikel geeft meer informatie over app-financiering.
3. Vind het juiste verdienmodel
De investering die je doet met deze financiering, wil je natuurlijk terugverdienen. Geld verdienen met apps is echter nog niet zo eenvoudig. Voordat je begint aan een iPad app maken, is het dus slim om te bepalen hoe je geld ermee gaat verdienen. Het verkopen van een app in de appstore levert tegenwoordig weinig geld op en ook mobiele advertenties zijn een zwakke bron van inkomsten. Nieuwe verdienmodellen bieden echter perspectief zoals in-app-aankopen, app-abonnementen, een app als klantenservice of gerichte producten verkopen in app.
4. Kies het juiste gebruikmoment
iPads zijn in verhouding met smartphones grote logge aparaten. Veruit de meerderheid van iPad-gebruikers zullen daarom hun iPad binnenshuis gebruiken; thuis of zakelijk. Voor je iPad app kies je een typisch gebruiksmoment van je doelgroep in zo’n omgeving. Denk na over de tijd, de exacte locatie, de omgeving en de stemming van de gebruiker. Dat is heel anders dan een iPhone app maken of Android app maken. Door een iPad app te maken wil je waarde creeren voor de gebruiker in deze specifieke situatie.
5. Creëer waarde voor de gebruiker
Wil je dat mensen je app downloaden? Dan zal je ze voor de aankoop moeten overtuigen van de toegevoegde waarde van je app. Zorg daarom dat je iPad een significant probleem oplost of een groot voordeel biedt. Met een doelgroep en gebruiksmoment in je achterhoofd ga je na wat de app doet voor je doelgroep. Het gaat dus niet om wat de iPad app jou levert, maar wat het voor de gebruiker oplevert. 3 voorbeelden:
- Spotify is niet een muziek database, maar een fijne stemming waar je ook bent
- SnapChat is niet een app met verdwijnende foto’s, maar het delen van momenten met vrienden
- Google Maps is geen kaart, maar de wereld om je heen sneller verkennen
6. Zorg voor ander design
Een iPad app is geen kopie van een iPhone app. Deze apps maken verschilt van aparaat tot aparaat. Niet alleen voor het gebruiksmoment, maar ook in design. Het grotere scherm van een iPad maakt nieuwe vormen van interactie mogelijk. Apple geeft daar zelf handige richtlijnen voor.
7. App-ontwikkelaar met juiste ervaring
Er zijn honderden app-makers die je kunnen helpen. De meeste geschikte ontwikkelaar heeft de juiste ervaring in jouw markt én met een iPad app maken. Vind een app-ontwikkelaar die eerder iPad apps heeft gemaakt in deze app-ontwikkelaar zoekmachine.
Wil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?
Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan!
Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:
-David van AppSpecialisten