Een eigen bedrijf starten zoals Snapchat: zo maak je een app van 10 miljard| kennisbank

Ik ben erg onder de indruk van SnapChat. Want een eigen bedrijf starten zoals Snapchat klinkt gewoon aantrekkelijk. Deze app is binnen een paar jaar 10 miljard dollar waard! 

Ik laat je het verhaal van Snapchat zien en ik trek er lessen uit. Wil je jouw eigen bedrijf starten en wil je een app maken die zo succesvol is als Snapchat? 

Lees dan het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

een eigen  bedrijf startenSnapchat begint met een idee…

Zo begint het: In April 2011 stapt Reggie Brown de studentenkamer in van Evan Spiegel. Hij heeft een idee voor om foto’s te versturen die daarna verdwijnen. Evan wil wel geld verdienen met een app en ze huren samen een app-ontwikkelaar in. Ze starten een eigen bedrijf met Reggie als marketing directeur en Evan als algemeen directeur.

Het eerste prototype is een website waar je een foto uploadt en je een timer zet hoe lang de foto "houdbaar" is. Niet zo spannend dus, maar wel een begin. Na wat tests met gebruikers ontdekken ze dat een app maken een beter idee is. Zo gezegd zo gedaan. Maar na de lancering van de app in de appstore blijven de downloads uit...

eigen bedrijf starten… ging door een diep dal…

Reggie probeert vanuit zijn marketing rol van alles om de app populair te maken. Zo vermarkt hij de app als ideaal voor sexting (het versturen van pikante foto’s). Dat klinkt misschien logisch, maar gebruikers blijken Snapchat zo helemaal niet te gebruiken. De downloads blijven nogsteeds achter en een eigen bedrijf starten op basis van een app lijkt verder weg dan ooit. Daarnaast maakt Reggie ruzie met Evan en de app maker over de waardering van Snapchat. Door deze tegenslagen verliest Reggie zijn moed en gefrustreerd verlaat hij Snapchat.

"Evan ziet een vreemd patroon verschijnen: de app wordt vooral gebruikt tussen 9u ’s ochtends en 13u ’s middags"

eigen bedrijf starten

eigen bedrijf starten… en wordt een succes door doorzettingsvermogen

Maar Evan zet door. Hij kijkt naar de cijfers over het gebruik en ziet een vreemd patroon verschijnen: de app wordt vooral gebruikt tussen 9u ’s ochtends en 13u ’s middags. Tijdens schooltijd dus. Evan gaat praten met de doelgroep en wat blijkt: scholieren gebruiken de app voor spiekbriefjes (ideaal, want je kunt niet betrapt worden!) en "gekke bekken foto's" (lekker gek doen, zonder dat je met je gekke bek op internet verschijnt!).

Evan richt zich op scholieren en gaat de Snapchat app ontwikkelen zodat deze aansluit op de behoeftes van deze doelgroep. In April 2012 heeft Snapchat 100.000 gebruikers. Binnen een jaar dus al 100.000 gebruikers! Dat is pas een goede manier om een eigen bedrijf te starten :D

Weer 2 jaar later, wijst Snapchat een bod van Facebook van $3 miljard af, het overleeft een tegenaanval van Facebook en wordt op $10 miljard gewaardeerd. Hoe maak je een app die zoveel waard is? Ik laat je zien wat je kunt leren van Evan's aanpak:

een eigen bedrijf startenTips voor een eigen bedrijf starten zoals Snapchat

Het verhaal van Evan en Reggie die een eigen bedrijf starten, leert ons verschillende dingen:

Bouw snel een prototype! Nadat Evan en Reggie een eigen bedrijf starten, bouwen ze al snel een prototype: een website die de kernfunctionaliteit heeft van de latere app. Daarmee testen ze snel met gebruikers en verzamelen ze binnen korte tijd waardevolle feedback.

Luister naar de gebruiker! Als Reggie Sexting als marketing strategie bedenkt, doet hij dat zonder te luisteren naar gebruikers. Dat blijkt geen succes. Pas als Evan gebruikers betrekt en kijkt naar het daadwerkelijk gebruik, ziet hij dat de app succesvol wordt om hele andere redenen.

Durf je concept aan te passen! Als het linksom niet werkt, probeer het dan rechtsom. De feedback die je krijgt van je gebruikers is het kompas voor jouw app. Durf daarom ook bij te sturen en je idee te verbeteren.

Zoek succes buiten de appstore! De appstore is een oerwoud van miljoenen miljarden apps. Ook Snapchat viel niet op in de appstore. De app werd pas een succes toen Evan de échte doelgroep ontdekte en hen benaderde buiten de appstore. Geleerde les: mobile marketing gebeurt voornamelijk buiten de appstore.

Zet door! Je kunt je voorstellen dat Reggie nu baalt als een stekker. Had hij meer doorzettingsvermogen gehad en de ruzie bijgelegd met Evan, dan was hij nu stinkend rijk geweest. Hij heeft Snapchat aangeklaagd en nogsteeds wat geld ontvangen, maar (naar mijn mening) op een roemloze manier. Evan zette door en híj zorgde voor het echte succes.

eigen bedrijf startenWordt jouw app ook een succes?

Hoe goed is jouw idee? Test het met de 1111-ezelsbrug!

Ontdek zelf hoe jouw idee scoort op een schaal van tussen de 1 en de 1000.

Vul hieronder je emailadres in dan wordt de 1111-ezelsbrug naar je verzonden.

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Bronnen:
http://www.forbes.com/sites/jjcolao/2014/01/06/the-inside-story-of-snapc...
Roesner, Franziska, Brian T Gill, and Tadayoshi Kohno. “Sex, Lies, or Kittens? Investigating the Use of Snapchat's Self-Destructing Messages”. Financial Cryptography and Data Security Conference, 2014.

 

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen