Mijn app bestaat al! Toch je app idee ontwikkelen?

Misschien loop jij al een tijd met een goed idee voor een app rond. Maar nu, potverdorie, blijkt dat er al een app bestaat die wel heel veel op jouw idee lijkt. Wat nu? Toch je app idee ontwikkelen of de handdoek in de ring gooien? Hoe maak je een app als al eenzelfde bestaat?

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app idee ontwikkelenBestaat jouw app idee al?

Ik snap dat het wat ontmoedigend werkt als blijkt dat iemand anders jouw idee al heeft uitgewerkt, maar dit is zeker geen reden om af te zien van je app idee ontwikkelen.

Stel je voor dat Mark Zuckerberg had gezocht naar sociale netwerken en MySpace had gevonden. Als Mark Zuckerberg het toen opgegeven had, was Facebook nooit opgericht!  

Hetzelfde geldt voor dating-, game-, chat- en alle andere apps. Omdat er al veel chatapps bestaan wil niet zeggen dat jouw nieuwe manier van berichten uitwisselen in de prullenbak moet. Je moet er alleen voor zorgen dat jouw app idee niet exact hetzelfde is als de voorgaande app. Iets moet uniek zijn aan jouw app.

“Verzin maar eens een product die geen concurrentie in zijn markt heeft.”

app idee ontwikkelenEerst concurrentie zoeken, daarna app idee ontwikkelen!

Negeer concurrentie niet. Het zijn interessante signalen over hoe de markt in elkaar zit en geven je inzichten over hoe jij de markt kunt benaderen. Dat heeft implicaties voor de functies van je app en achteraf functies aanpassen is duur. Doe dus een concurrentieanalyse vóórdat je jouw app laat maken.

Nu iets dat je zal verbazen: het is hartstikke goed als er al een app in de store staat zoals de jouwe. Zie het als een compliment! Want dat betekent dat het een goed idee is. Om erachter te komen of de concurrerende app een succes is ga dan naar topappcharts.com. Je ziet zo snel of de app hoog in de store staat.

Aan de ene kant laat dit zien of dit al een populaire type app is en of er dus vraag naar is. Je gaat dan op zoek naar manieren om je te onderscheiden. Lees ook vooral de reviews van gebruikers: wat stellen zij op prijs en wat vinden ze slecht aan de bestaande app? Daarop ga je je onderscheiden! Je pukt nu de vruchten van de ervaring van jouw concurrerende app. Jij stelt nu je doel scherper zodat je meer weerstand biedt aan de concurrent en nóg beter de problemen van gebruikers oplost. Jij ontwikkelt nu je app idee met veel meer kennis dan jouw concurrent dat kon.

Aan de andere kant, wat doe je als er geen vergelijkbare bestaan? Dan kan jouw app-idee ook een succes worden. Je weet dan nog niet of er vraag is, maar daar kom je op andere manieren achter. Ik raad je in dat geval aan om eerst je markt te test op vraag voor je aan de gang gaat met jouw app idee ontwikkelen.

 “De meeste apps hebben hun markt nog niet getest en dat is een veel groter probleem dan een concurrent hebben.”

app idee ontwikkelenMarkt testen

Als er al een app bestaat die op jouw idee lijkt, is dus eigenlijk een opluchting. Het betekent namelijk dat er behoefte is aan jouw app idee. Je bent daardoor zeker dat er al een markt is en mensen geïnteresseerd zijn. De meeste apps hebben hun markt nog niet getest en dat is een veel groter probleem dan een concurrent hebben! Voordat je gaat beginnen met jouw app idee ontwikkelen moet je altijd weten of er wel behoefte aan is.

Dat doe je door met mensen uit je markt te praten. Ontdek hun gedrag. En binnen dat gedrag de problemen die ze hebben. Zorg ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie en andere problemen oplost of dezelfde problemen beter oplost met je app. Het oplossen van problemen is dé succesfactor van apps! Dat is de namelijk de reden dat mensen een app downloaden, gebruiken én doorvertellen!

“Zo kun je klanten van je competitie afsnoepen.”

app idee ontwikkelenConcurrentie aangaan

We weten uit onderzoek dat als mensen een app frustrerend vinden, ze veel sneller op zoek gaan naar een alternatieve app. Als jij je concurrentie goed onder de loep neemt, kom je er ook achter waar hun app minder goed functioneert of frustreerd. Lost de concurrent een bepaalde frustratie niet op in zijn app, maar jij wel? Dan snoep je klanten af van je competitie.

Naast frustraties leer je ook veel van andere apps. Lees bijvoorbeeld het artikel: Wat Rabobank kan leren van Volkswagen. Waar hebben andere apps problemen gehad en welke fouten zijn er gemaakt? Omdat jouw markt al bestaat, geeft dit je een mooie kans om te leren wat werkt, nodig is en wat er mist. Het is dus totaal geen nadeel als er al een soortgelijke app is zolang je weet hoe de markt werkt en je een probleem oplost bij gebruikers.

Nog een voordeel van een concurrerende app is ‘De wet van remmende voorsprong’. Dit is een fenomeen beschreven door Jan Romein. Dit houdt in dat als een app de eerste is, dit vaak leidt tot weinig verbetering. Als er eenmaal veel geld is geïnvesteerd in een app, dan komt het voor dat de concurrent geen geld meer investeert aan innovatie of upgrades. Jij laat jouw app idee ontwikkelen en beginnen waar de concurrent is gebleven. Of zelfs in één keer voorbijstreven. Zo neem je snel een groot marktaandeel over en ga je geld verdienen met apps!

Als laatste is het goed om te weten dat apps met een eigen visie vaak verder komen dan een app die alleen de concurrentie na-aapt. Kijk gerust wat er al bestaat en zorg ervoor dat je beter bent dan de bestaande apps. Doe dit op je eigen manier. Wordt geen copy-cat, maar ben origineel en authentiek. Op de lange termijn levert dit meer op dan een na-aap strategie.

“Deze PDF geeft je handvatten en richtlijnen over hoe waardevol je idee nu is én welke vervolgstappen je kunt zetten.”

app idee ontwikkelenJuridische implicaties

Het is belangrijk dat je geen problemen krijgt als je concurrenten nadoet. Dit gebeurt als jouw app te veel lijkt op de concurrerende app. De belangrijkste stelregel is dat je dit voorkomt door minstens 6 verschillen aan te tonen. Je schendt geen rechten als er duidelijk aantoonbare veranderingen zijn. Meer lezen over app bescherming.

app idee ontwikkelenDe volgende stap: waarde toevoegen

Zoals je hebt gelezen in dit artikel zijn er verschillende manieren om de concurrentie voorbij te streven. Het belangrijkste om te onthouden is dat je de concurrentiestrijd wint door jouw app waardevoller te maken. 

Door je app-idee waardevoller te maken, trek je meer gebruikers naar je toe en win je de concurrentiestrijd.

Een handige methode om meer waarde toe te voegen aan je app idee is de 1111-ezelsbrug. Met de 1111-ezelsbrug krijg je punten per stap die je zet met je app idee. Hoe meer punten hoe waardevoller je idee wordt.

Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de 1111-ezelsbrug, door je naam en e-mailadres in te vullen.

-David van AppSpecialisten

Ingediend door Ina Miché op

Graag ontvang ik de informatie om te bepalen of t zinvol is om mijn idee ook daadwerkelijk uit te voeren en geld te investeren in de ontwikkeling van de app.

Bedankt!
Ina Miché

Ingediend door Danny Koning op

Erg interessant. Super handig ook. Geeft me weer een boost om door te pushen

Ingediend door Sander op

Daar ik enkele ideeën heb welke nog niet bestaan wil ik graag de info ontvangen om te kijken hoe een en ander aan te pakken.

Groet Sander

Ingediend door Ina Miché op

goedemiddag,

de tips zijn zeer waardevol zeker als je met een app idee in je hoofd rond loopt en niet weet waar, wat en hoe je het moet aanpakken. Dit is weer een stapje verder in het proces. 

Gr Ina miché 

Ingediend door Elsa op

Interessant artikel

Ingediend door Roel op

Kijken naar en leren van reeds bestaande apps zien als iets positiefs. Hieruit motivatie halen voor jouw app; goeie tips!

doel van jouw app
fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo