Wat een app hype was het! De Pokémon Go app is een spel waarbij je Pokémon monsters moet vangen door in de echte wereld plekken te bezoeken. De app bestaat nog steeds, maar in 2016 werd de app gelanceerd en ontplofte het aantal gebruikers. In de VS had de Pokémon Go app zelfs Whatsapp verslagen in de bestede tijd per gebruiker (afbeelding rechts). Maar waarom was de Pokémon Go app zo'n succes?
Misschien wil je ook wel een app hype creëren voor jouw idee. Of je hebt een idee voor een game. Dan leer je in dit artikel hoe het werkt. Hoe maak je een app die zo'n hit is? We zetten het voor je op een rij:
1) App hype in het nieuws
Een aantal nieuwsberichten in 2016 over de Pokémon Go app op een rij:
Van kerkhof to moskee: dit zijn de gekste Pokémon Go Pokéstops in Eindhoven
Pokémon Go-spelers 's nachts beroofd van telefoon en geld
Nederlandse introductie Pokémon Go uitgesteld wegens serverproblemen
Pokémon Go-speler op staande voet ontslagen
Verdachte situaties in Leeuwarden om Pokémon Go
Politie zet Pokémon GO-spelers in
Ontslagen Pokémon Go-speler kan maandag weer aan de slag
De lijst van krantenkoppen ging maar door. Deze onafhoudelijke stroom van nieuws zorgde ervoor dat mensen wel in aanraking met de Pokémon Go app móesten komen. De media-aandacht die de Pokémon GO app heeft gekregen, is misschien wel het belangrijkste antwoord op de vraag "Waarom was Pokémon Go een app hype?".
"Het karakter staat niet in een onbekende speelwereld, maar in je eigen stad."
2) Herkenbaarheid
Het is zo'n 25 jaar geleden dat de Pokémon games populair waren op de Gameboy. Maar de generatie van kinderen die hiermee opgroeide is nu groot en herkent de figuren. Nostalgie speelt dus een belangrijke rol.
Maar Pokémon is altijd een populaire franchise geweest en kreeg met de app een een opleving. Een app developer heeft een app maken geprobeerd die sterk op Pokémon Go lijkt: Ingress. Deze app is ook een tijdje populair geweest, maar maakt geen gebruik van een bekende Pokémon franchise en is daardoor ook nooit doorgedrongen tot zo veel mensen als nu.
Daarnaast speel je het spel in je eigen omgeving. Het karakter staat niet in een onbekende speelwereld, maar in je eigen stad. De straten, herkenningspunten en gebouwen, je ziet ze terug in de app. Nostalgie, het gebruiken van een herkenbare franchise en/of gebruik maken van een eigen omgeving kan bijdragen aan het creëren van een app hype.
3) Eenvoud
In de Pokémon GO app zijn bepaalde zaken heel herkenbaar voor gebruikers. Een pokébal gebruik je om een Pokémon te vangen. Een gym, daar train je Pokémon. Je speelt een karakter met een rugzak en een Japanse anime uitstraling. Dat maakt het spel makkelijk te begrijpen.
Hetzelfde was overigens het geval bij een andere hype: FlappyBird. Daar schreven we eerder over. Bij die app was de speltechniek ook eenvoudig (tap het scherm om te vliegen) en was er veel herkenbaarheid door het pixel-effect dat gebruikers nog kenden van Mario. Dat pixel effect zie je ook terug in het populaire Minecraft tegenwoordig.
4) Spraakmakende technologie
De Pokémon Go app maakt gebruik van Augemented Reality. Kort gezegd: Je kijkt door de camera van je telefoon en daar wordt een figuur op geprojecteerd. Dat was zeker in 2016 nog nieuw voor mensen en is letterlijk spraakmakend. Dat wil je andere mensen laten zien.
Daarnaast kan het lastig zijn om mond-tot-mond reclame te genereren voor apps. Dat gebeurt alleen als mensen zó tevreden zijn over een app dat ze erover vertellen. Je kan het niet zien aan mensen die hun telefoon gebruiken. Maar dat was anders bij de Pokémon Go app hype. Doordat de Pokémon app van je verlangt dat je naar buiten gaat, om je heen kijkt met je telefoon, zien andere mensen dit ook. "Wat gebruik je daar?" Die willen dat ook en zo ontstaat mond-tot-mond reclame. Of als ze de app al hebben, dan worden ze herinnert aan de app: "Andere mensen gebruiken het ook, laat ik het weer openen!".
"Je bent verbonden in het echt en digitaal met andere mensen waardoor je van alle kanten wordt gestimuleerd om het spel te spelen."
5) Exclusiviteit
De beschikbaarheid van de Pokémon Go app was beperkt. Er werd al gehoord van de app hype, voor deze in Europa officieel uit was. Toch waren mensen zo benieuwd dat ze trucs gebruikten om de app al te kunnen gebruiken. Zo kon je je taal op Engels instellen, of een illegale kopie downloaden. Dus, zelfs vóór mensen konden spelen was er al zo'n behoefte gecreërd dat ze niet konden wachten!
En juist die exclusiviteit maakte de Pokémon Go app juist extra gewild! Net als bij de lancering van Facebook, toen het aantal uitnodigingen beperkt was, zorgde de exclusiviteit van deze app voor een aanzuigend effect. Het is dus de vraag of Nintendo echt last had van overbelasting van servers waardoor de uitrol van de app op zich liet wachten, of dat dit een bewuste strategie was...
6) Sociale interactie
Je speelt(of speelde) de Pokémon Go App in de echte wereld, en daarom kom je andere spelers tegen. Of je speelt het met echte vrienden. Dat versterkt de reden om het spel te blijven spelen. Denk maar eens na over de eigen app spelletjes die je hebt gespeeld de afgelopen jaren. Waarschijnlijk heb je sommige apps langer gespeeld omdat een vriend(in)/familielid/kennis het spel ook nog speelde.
Maar ook binnen de app hype kom je spelers tegen. Je bent verbonden in het echt en digitaal met andere mensen waardoor je van alle kanten wordt gestimuleerd om het spel te spelen.
7) Routine in gebruik
In een artikel schreven we eerder over hoe je een routine creert in het gebruik van je app, gebaseerd op de kennis van Nir Eyal. Van deze methode maakt de Pokémon Go app nu naadloos gebruik.
Kort gezegd zorgde de Pokémon GO app ervoor dat gebruikers een duidelijke TRIGGER hadden (de reeds genoemde redenen), daarna een duidelijke motivatie kregen om een ACTIE uit te voeren (download en open de app), daarvoor een variabele BELONING kregen(steeds nieuwe Pokémons vangen), en als laatste een INVESTERING deden(ze maakten een verzameling van Pokémons). Dit zorgt voor een routine waarin gebruikers werden gestimuleerd om de acties steeds opnieuw uit te voeren en zo werd de Pokémon Go app routine. Lees hier het hele verhaal over het creeëren van routine.
Kortom, waarom is de Pokémon Go zo'n app hype geworden? Door de combinatie van in het nieuws zijn, herkenbaarheid, eenvoud, spraakmakende technologie, exclusiviteit, sociale interactie en routine.
Waarom is de Pokémon Go een app hype geworden? Gebruik het voor jouw app!
Nintendo had lange tijd geen apps gemaakt. Maar door de Pokémon app hype ging de beurswaarde van het bedrijf flink omhoog, Hierdoor was dit Japanse bedrijf in een paar dagen tijd 7 miljard dollar méér waard geworden.
Ook voor jouw app kun je de technieken inzetten die Nintendo heeft ingezet. Realiseer je wel dat game-apps lastig aan de man te krijgen zijn. Een belangrijk antwoord op de vraag "Waarom is de Pokémon Go een app hype geworden?", is ook dat Nintendo miljoenen heeft geinvesteerd om hier te komen. Dat heeft te maken met de complexiteit van het programmeren van game-apps. Daarnaast is de kans dat een game-app een succes wordt klein: mensen spelen game apps vaak maar een korte periode. Daarna is de interesse vervlogen en gaat het over de volgende app. Dat is ook precies de reden waarom de Pokémon Go een korte app hype is geweest, en nu bijna niet meer gespeeld wordt.
Ik zou het daarom niet snel adviseren om een game-app te maken: de kosten zijn veel hoger dan "normale" apps en de kans van slagen is lager.
Mijn advies is om de zaken die Nintendo inzet voor een game-app in te zetten voor een functionele app: een origineel idee dat je aan de man kan brengen met dezelfde bovenstaande slimmigheden als Nintendo dat doet. Voor een functionele app is de ontwikkeling relatief goedkoper en is de kans op slagen hoger. Hieronder kan je meteen het stappenplan voor Gebruikersroutine downloaden. Hierin vind je eenzelfde slimmigheid als waar de Pokemon Go app gebruik van maakte: het creëren van routine.
Hieronder kan je je gegevens invullen om de PDF meteen in je mailbox te ontvangen.
-David van AppSpecialisten