Een mobiele app maken houdt meer in dan een applicatie ontwikkelaar inhuren die je app programmeert en vormgeeft. Het gaat óók om je mobiele app populair maken. De populariteit hangt af van het aantal gebruikers van jouw app. Het populair maken van je app valt niet onder het takenpakket van een applicatie ontwikkelaar of designer. Zij bouwen gewoon wat jij vraagt. Het populair maken is de rol van een ondernemer, projectmanager of app adviseur. Ik laat je 7 app valkuilen zien en vertel hoe je ze ontwijkt.
Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:
1. Je weet niet welk probleem je oplost
Lost je app echt een probleem op dat gebruikers ervaren? Dat is een vraag die veel bedrijven beantwoorden door eerst online een landingspagina te lanceren die test of er echt een probleem is, voordat ze een volledige app bouwen. Wellicht ken je deze landingspagina’s wel. Het zijn websites die een gedurfde belofte doen, zoals: "Onze apps maken van je reiservaring een hele nieuwe beleving! Meld je hier aan!" Het probleem met deze benadering is dat het enige wat je echt leert is of er mensen geïnteresseerd genoeg zijn om hun e-mailadres achter te laten, niet wáárom of wat hun behoefte precies inhoudt.
Oplossing: Door te testen in een realistische omgeving en mensen écht te laten werken met je app kom je veel dichter bij de waarheid. Ook is het slim om te praten met gebruikers om hun achterliggende motivatie te achterhalen.
2. Je test niet of het probleem groot genoeg is
Als je er achter bent dat er een echt probleem bestaat voor de gebruiker, dan is het belangrijk om te weten hoe groot dit probleem is. Stel uit je observatie blijkt dat 1 op de 2 mensen een probleem ervaren, dit betekent niet automatisch dat 50% van de Nederlandsers dit probleem ook ervaart. Dit soort verbanden kan je alleen trekken als je een grote groep mensen hebt onderzocht.
Oplossing: Test op een grotere schaal, bijvoorbeeld met enquêtes of op basis van statistieken, om te zien of een app maken een probleem oplost voor een grote groep mensen.
3. Je vraagt je vrienden wat ze denken
Je moeder zal je altijd steunen, in alles wat je doet. Ook je vrienden zullen vaak doen alsof alles wat je doet goed is. Dus aan je vrienden en familie vragen wat ze vinden van een app-idee is zo goed als nutteloos. Vrienden en familie hebben het goed met je voor. Ze willen je steunen en zullen alles wat je verzint een goed idee vinden. Daardoor zal het lijken alsof het geld verdienen met apps al kan beginnen.
Oplossing: Wil je echt weten of jouw app ontwikkelen een goed idee is? Praat met de doelgroep van je app, niet met je directe omgeving.
"Observeer gebruikers of vraag hen naar hun gedrag uit het verleden."
4. Je luistert naar gebruikers in plaats van naar ze te kijken
Dus het maken van een landingspagina en het vragen aan je vrienden is niet genoeg. Dan zal je het wel aan gebruikers moeten vragen, toch? Nou, wellicht hoorde je dit al een keer: “Luister niet naar gebruikers, ze weten niet wat ze willen.” Dat betekent niet dat je gebruikers moet negeren, maar dat je moet kijken naar hun gedrag. Binnen dat bestaande gedrag vind je dan de problemen die ze al ervaren.
Oplossing: Observeer gebruikers of vraag hen naar hun gedrag uit het verleden. Niet naar de toekomst, gebruikers kunnen hun gedrag namelijk niet voorspellen. Vragen beginnend met “Zou je…?” zijn daarom uit den boze.
5. Je hebt je meest risicovolle aanname niet getest
Hoe maak je een app zonder aannames? Dat is bijna onmogelijk, maar er bestaat één hoofdaanname die jouw app maakt of breekt. Toen Sony de walkman op de markt bracht, was het rondlopen over straat met muziek volledig nieuw. De aanname dat gebruikers op straat muziek zouden luisteren bleek wáár en bleek de hoofdaanname voor het slagen van de Walkman.
Oplossing: Ook voor jouw app maak je aannames. Zet deze op een rij en test de meest cruciale aanname voor het slagen van jouw app.
6. Je luistert alleen naar experts, maar test niet
Zelfs met een groep experts achter je kun je fouten maken. Hun ervaring is gebaseerd op een aantal specifieke situaties en hoeft niet voor jou te werken. Je mag best luisteren naar de ‘best-practices’ in jouw sector en deze zullen zeker helpen. Maar deze aanpak hoeft niet altijd voor jouw app te werken.
Oplossing: Je gebruikers zijn het belangrijkst om aan te tonen dat jouw idee niet alleen op papier werkt, dus betrek niet alléén experts maar test met gebruikers.
7. Een applicatie ontwikkelaar bouwt je app, maar luistert niet naar gebruikers
Het is belangrijk om te weten of een app gebouwd kán worden, maar veel belangrijker nog is de vraag: moet je überhaupt deze app laten maken. Oftewel, zitten mensen te wachten op je app? Het praten met gebruikers hoort dus je eerste stap te zijn en is ook daarna leidend in de ontwikkeling van je app. De nadruk moet dus vanaf het begin liggen op het testen van je app en niet op de applicatie ontwikkelaar die je app test. Een app bouwer kan nog zo’n mooie iPhone of Android app maken, als de app geen probleem oplost, wint de app niet aan populariteit.
Oplossing: Maak het vinden van een geschikte app-ontwikkelaar de laatste stap van het proces, begin met de zoektocht naar het probleem van gebruiker.
Test hoe goed jouw app-idee is
Oké, dus nu weet je welke taken jij op je to-do list moet zetten, die een applicatie ontwikkelaar niet voor je oplost.
En wil je ook weten hoe goed je app-idee is? Een applicatie ontwikkelaar zal niet zo snel zeggen dat het een slecht idee is... hij wil namelijk dat je jouw applicatie laat ontwikkelen door hem!
Kom er snel achter of je idee levensvatbaar is door middel van de App-idee scan. Met de scan test je op één A4-pagina hoe goed je app-idee is. Stuur hem naar je e-mailadres, print hem uit en je kunt meteen aan de slag! Stuur hem naar je e-mailadres, print hem uit en je kunt meteen aan de slag!
-David van AppSpecialisten
Hallo David,
Bij valkuil nr. 1: 'Je weet niet welk probleem je oplost', geef je als oplossing: 'Door te testen in een realistische omgeving en mensen écht te laten werken met je app kom je veel dichter bij de waarheid.'
Mijn vraag: hoe kan je mensen laten werken met je app als de app nog niet ontwikkeld hebt?
Hoi Irene,
Leuk om je reactie te zien.
Het zit zo; Je hebt 2 onderzoeksmethodes om te testen of je doelgroep je app gaat gebruiken: 1) Behoefte-test en 2) Concept-test.
Een Behoefte-test doe je door te luisteren naar gebruikers en hun gedrag. Gedrag is altijd in het verleden. Dus bijvoorbeeld als je app bedoelt is om mensen sneller van A naar B te laten fietsen, dan vraag je: wanneer was je de laatste keer dat je niet de snelste weg wist om van A naar B te fietsen?
Als je een Concept test (en daar doel je op met je vraag), dan wil je weten of de oplossing de juiste is voor de behoefte die je al hebt gevonden in de Behoefte-test. Dus als je uit het voorbeeld weet dat mensen vaak fout fietsen, dan kun je testen of een fiets-navigatie app geschikt is. Door dit concept te testen in een realistische omgeving kun je er bijvoorbeeld achterkomen dat ze hem op hun stuur moeten kunnen monteren. Dat kan door bijvoorbeeld al een TomTom kastje mee te geven aan mensen.
Is het zo duidelijk? :)
Met vriendelijke groet,
-David
Goed stuk!
Ik begrijp wel het stukje: 'testen in een realistische omgeving', maar nog niet het stukje 'mensen echt laten werken met je app'. Die app is er immers nog niet. Kan je een vb geven met een datingapp. Vb Hoe test je het idee: een datingapp voor paardenliefhebbers?
Hoi Irene,
De goede vragen blijven komen :)
Dan moet ik één extra stap uitleggen, naast de behoefte- en concepttest. Je kunt namelijk testen in 2 fases: onderzoek- en pilotfase.
Deze stappen zijn benodigd vóórdat je een app laat maken. Als je eenmaal de app hebt gemaakt (en grote investeringen in geld en tijd hebt gedaan) is het heel moeilijk om bij te sturen. Je hebt nu eenmaal gekozen voor een pad, met tijd en moeite, dan pas je niet zomaar je strategie aan. Als je echter start met luisteren naar je doelgroep (zoals hieronder beschreven), dan ben je vanaf het begin bezig met iets bouwen waar mensen behoefte aan hebben.
Zou je een dating app voor paardenliefhebbers testen, dan zou je in de onderzoeksfase een behoefteonderzoek interviews kunnen doen om de behoefte te testen. Zo kom je er bijvoorbeeld achter of mensen nu al "paardijdates" hebben. Dan doe je een concept test, waarin je mensen 1-op-1 koppelt via Whatsapp om te zien of chatten een goede start van een dating-app.
Als dat positief verloopt, neem je eventuele feedback mee voor de pilotfase. Daaar maak je een eerste, eenvoudige website te laten maken voor je app. Je test opnieuw de behoefte door met te adverteren op Facebook onder de doelgroep van single paardenliefhebbers. Die leidt je naar je website en kijk je of ze zich inschrijven. De concept-test kun je daarna doen in de pilotfase door een eerste, eenvoudige versie van je app te laten maken (bijvoorbeeld alleen op iPhone en met slechts de kern-functies). Die laat je een selecte groep gebruikers bijvoorbeeld 2 weken gebruiken. Hun feedback gebruik je om het concept verder aan te scherpen.
Als je al weet dat paardenliefhebbers daten (bijvoorbeeld als je al een datingplatform hebt), dan zijn er weer andere stappen. Die laat ik je graag in persoon zien :)
-David
David,
Graag zou ik de pdf App-idee scan ontvangen.
Mvgr. Ruud
Hoi Ruud, voortaan kan je het bovenstaande formulier invullen, dan krijg je de PDF meteen in je inbox. Gr. Katja