Kosten apps: van € 2.500 tot € 15.000

Basis apps maken veelal gebruik van hergebruik van bestaande onderdelen. Enerzijds betekent dit dat er minder flexibiliteit is als je jouw app laat maken, anderzijds kun je voor een scherpe prijs gebruik maken van een bewezen concept.

App Calculator Nieuw! Ontdek de prijs van jouw app in 2 minuten met de App Prijs Calculator >>

Voorbeeld hergebruikte app: Fun Forest app

Fun Forest logo

App-ontwikkelaar MijnMKBapp maakte ook zo’n app: de Fun Forest app. Voor een scherpe prijs bieden zij voor bedrijven in diverse sectoren apps aan, gebaseerd op een bewezen app concept. De Fun Forest app is gemaakt om de klimparken van Fun Forest te begeleiden. Niet alleen bevat de app veel informatie over de klimparken maar staat er ook nieuws in en kan je gemakkelijk contact opnemen. Zo zorgt de app dat Fun Forest zijn klanten bindt en informeert. Een simpele maar effectieve app, die nog het meest lijkt op een mobiele website.                     

Bekijk alle app-ontwikkelaars die apps bouwen tussen de € 2.500 - € 15.000 >

"Met name als er gegevens uit een externe informatiebron of database worden gehaald zorgt dit voor veel maatwerk."

Kosten apps: van € 15.000 tot € 30.000

Een app laten maken kost gemiddeld tussen de €15.000 en €30.000. Omdat dit budget er maatwerk ontwikkeling mogelijk maakt, is er ook meer ruimte om de apps aan te passen op zijn omgeving. Zo worden veel apps aangepast aan het bedrijf waarin ze worden gebruikt en de wensen van de gebruiker worden tot in detail meegenomen. Daarnaast bezitten deze apps vaak meer mogelijkheden met betrekking tot de vormgeving en bevatten veelal vernieuwde functies.

Voorbeeld: Buienalarm

Buienalarm logo

Een goed voorbeeld van zo’n app is de Buienalarm app. Misschien dat jij de app zelf ook wel eens gebruikt. De app waarschuwt gebruikers als het gaat regenen in de omgeving en de gebruiker kan de weersverwachting checken. Door het hebben van een groter budget konden er radar-, grafiek- en map functies geïntrigeerd worden. Een relatief simpele app die een duidelijk probleem oplost voor de gebruikers. Ze hoeven namelijk niet meer bang te zijn om doorweekt thuis te komen. In deze app zorgde de eigenaar zelf voor het aanleveren van de buien-data.                     

Bekijk alle app-ontwikkelaars die apps bouwen tussen de € 15.000 - € 30.000 > 

foto twee jongens bezig met hun smartphone                     
 

Kosten apps: € 30.000 +

Vanaf €30.000 kun je in 2024 een uitgebreide app laten maken. In deze prijsklasse is er meer maatwerk nodig en liggen kosten hoger. Er is met name veel maatwerk nodig als er gegevens uit een externe informatiebron of database worden gehaald en in de app worden weergegeven. Daarnaast zorgen geavanceerde functionaliteiten er vaak voor dat de app meer uren kost om te maken. Uiteraard zie je dat deze investering loont: door deze maatwerk aanpak zet je een unieke app in de markt die veel waarde toevoegt voor gebruikers.

Voorbeeld: Couverts

Couverts logo

De Couverts restaurant app (tegenwoordig 'The Fork') is precies zo’n app. Deze app maakt het gemakkelijk om te reserveren in een restaurant en reviews hierover te lezen. Deze app, initieel gemaakt door Infi, combineert externe databronnen om 2500 restaurants beschikbaar te stellen. Daarnaast bevat de app diverse geavanceerde functionaliteiten, waaronder de koppeling met WhatsApp, Twitter en Facebook zodat gebruikers hun favoriete restaurants kunnen delen. Ook laat de app zien waar een tafeltje vrij is en krijgt de gebruiker een sms of email ter bevestiging.                     

Bekijk alle app-ontwikkelaars die apps bouwen boven de € 30.000 >

"Ben je ook benieuwd hoeveel jouw app-idee gaat kosten?"

Kosten apps: € 100.000 +

Het neusje van de zalm van app-ontwikkeling vind je boven de € 100.000. Een app laten maken kost zoveel, door een combinatie van veel complexe, technische functies en een uitzonderlijk visueel design. In zo'n geval gaat het visueel design veel verder dan een goed doordacht ontwerp, maar wordt de gebruiker bij iedere stap centraal gesteld. Door uitvoerig gebruikers te betrekken bij het ontwerp van een app en het ontwerp pas na vele kleine verbeteringen en tests goed te keuren, wordt er zo'n exclusieve app gemaakt dat deze app veel bekendheid verwerft.

Voorbeeld: Rabobank Bankieren app

Rabobank logo

Dit geldt ook voor de Rabobank Bankieren app, in eerste instantie ontwikkelt door Service2Media. Zowel de technische complexiteit als het uitmuntende design zorgden voor een app die de meeste Rabobank-klanten gebruiken. Een bankieren app is een dure app omdat ontzettend veel databronnen gekoppeld moeten worden en veel functies mogelijk moeten zijn. Een zware beveiliging van de gegevens is ook een vereiste. Daarnaast kost het zorgen voor gebruiksgemak en daarmee ook het ontwerp tijd en aandacht (al heeft Rabobank hier ook kritiek op gehad). De investering van meer dan €100.000 verdiende Rabobank snel terug  doordat ze met de app meer trouwe klanten creëert..                     

Bekijk alle app-ontwikkelaars die apps bouwen boven de € 100.000+>

icoon gereedschapWaarom een app laten maken zo duur is

Er bestaan 2 redenen waarom een app laten maken zoveel kost:

1) Er is maatwerk ontwikkeling nodig voor het laten maken van jouw unieke idee.                     
Dat betekent dat een uniek idee niet "bij elkaar gesleept' kan worden met bestaande elementen. Een programmeur of team van programmeurs moet voor jou aan de slag. Ook heb je de ervaring nodig van deze programmeurs, dus zelf leren programmeren duurt langer dan een jaar voordat je genoeg ervaring hebt. Voor programmeurs in spe is dit goed nieuws: zij zullen niet om werk verlegen te zitten.

2) Dure ontwikkelaars en veel uren.                     
Er bestaat dus veel vraag naar ontwikkelaars. Zoveel vraag dat dit zelfs leidt tot een tekort aan programmeurs! Dat zorgt ervoor dat ze goed betaalt krijgen, maar ook dat jíj de hoofdprijs betaalt. Uurprijzen in 2024 zijn € 90 tot € 120 in de Nederlandse markt. Doe dit maal het aantal weken of maanden dat nodig is voor het laten maken van een app en zo kom je snel tot de conclusie dat een app laten maken duur is.


 

Pijl naar beneden icoonHoe je kosten bespaart op je app

Hoe je kosten bespaart, besprak ik uitgebreid met Herbert Megens, Co-owner van App-ontwikkelingsbureau Apperium. Tijdens dit interview bespreken we hoe in dit jaar de kosten van een app zijn opgebouwd en hoe je erop bespaart. 

De 6 manieren van kosten besparen, zie DIRECT hieronder als video of in de tekst:

Of luister het volledige podcast interview via Spotify, Apple Podcast of YouTube.

6 manieren waarop je kosten bespaart op app-ontwikkeling:

Zoek aarde icoon1. Outsourcing

Een ontwikkelaar in India, China, Oekraïne of een ander land voor uurprijs van € 25 - € 50 per uur klinkt aantrekkelijk. Maar dit in je eentje proberen leidt tot duurkoop. Het lijkt op papier goedkoper, maar omdat je elkaar niet goed begrijpt, wordt de app uiteindelijk niet wat jij in gedachte had. De kwaliteit van je app leidt daaronder, waardoor je je idee uiteindelijk vergooit... ik heb het al zo vaak gehoord! Leer bijvoorbeeld van hoe Outsourcing ongelooflijk fout ging bij Maurice.

Als je dit toch overweegt, vind dan een Nederlandse ontwikkelaar die ervaring heeft met outsourcing. Zoek daarvoor in onze zoekmachine in het zijmenu onder de Methode > Outsourcing. De ontwikkelaars die je vindt, kunnen je begeleiden zodat je profiteert van een lage uurprijs, waarbij de risicovolle communicatie met de ontwikkelaar voor je gedaan wordt. De ervaring leert wel dat Outsourcing op deze manier het beste werkt voor middelgrote tot grote opdrachten.    
 

Eurotag icoon2. Voor een paar duizend euro's een app

Je kent ze waarschijnlijk wel, de advertentie die schreeuwen:     
"Een goedkope app laten maken voor € 25,— per uur",     
"Apps vanaf € 49,99 per maand!",     
"Wij bieden u al apps aan vanaf € 195,—"    
Deze categorie apps lijkt veel op de apps vanaf €2.500 die hierboven worden genoemd, maar je doet vaak álles zelf en er is nog minder maatwerk mogelijk. Meer een soort omgekatte website. Zo'n app ziet er niet uit en kan afgekeurd worden door Apple. Handig als je een app wil, zonder dat je iets unieks wil neerzetten. Je krijgt dan een app voor de heb. Overweeg je dit toch? Lees dan meer over in het blog Waarom een app (niet) minder dan € 2.000 moet kosten    
 

Abonnement icoon3. Whitelabel / SaaS app

Neem een abonnement op een zogenaamde SaaS app. Hierbij betaal je een maandbedrag om een app met een specifieke functie te kunnen gebruiken. Je bent er geen eigenaar van, maar je kan wel de functies direct gebruiken. 

Denk aan apps zoals Virtuagym, waarin je als sport-trainer meteen je klanten toegang geeft tot een training- en voedingsschema en je dit meteen kunt doorberekenen. Dit is vaak het meest interessant voor bestaande bedrijven die een app willen. Meer van dit soort apps vind je terug in het Goedkoper apps register    
 

Ontwikkelmethode icoon4. Nieuwe ontwikkeltechnieken

Hybride of Crossplatform oplossingen zoals React Native of Flutter zijn ontwikkelmethodes die ontwikkelaars gebruiken om in één keer twee apps te maken. Dus niet én een iPhone app én een Android apart ontwikkelen, maar één keer ontwikkelen voor zowel iPhone en Android. 

Echter verlaagt dit niet persé je kosten. Sommige complexe apps kunnen moeilijk in deze technieken gevat worden. Daarnaast is het een stuk duurder om op deze manier te bouwen van één platform (bijvoorbeeld alleen iPhone), ten opzichte van de normale manier van 'Native' ontwikkelen. Ook valt een behoorlijk deel van de kosten onder de technische achterkant, database, koppelingen en serverkosten. Die worden hier niet lager door. Je bespaart onderaan de streep vooral kosten ná de ontwikkeling. Zoals testkosten en onderhoudskosten, die je maar één keer hebt. En daarnaast is de doorlooptijd van ontwikkeling meestal lager. Je leest hier meer over de voor- en nadelen van cross-platform technieken.      
 

Pratende poppen icoon5. Goede relatie met ontwikkelaar

Wees een goede opdrachtgever voor de ontwikkelaar. Dan voelt samenwerken heel vloeiend en krijgt hij meer goodwill en belang bij je app. Hij denkt dan sneller mee en werkt slimmer. Je kunt bijvoorbeeld heel wat zaken voorbereiden, zoals het bedenken welke functies je precies wilt, je maakt schetsen en designs, doet marktonderzoek of levert zelfs al een gedeelte van de database van je app, zoals de bedenker van Buienalarm dat deed.

Maar, vraag zo'n developer niet om korting op de ontwikkeling in ruil voor aandelen of winstdeling. Dat is veel te risicovol voor de developer en dekt de hoge kosten die deze maakt vooraf niet. Je komt dan onprofessioneel over. Wat je wel kunt doen is samen nadenken over hoe je periodiek met hem werkt aan je app zodat het een partnerschap wordt, hij je beter kent en nog meer belang krijgt bij efficiënt en effectief met je samenwerken. Hoe een ontwikkelaar werkt, zodat je een goede opdrachtgever kan zijn, ontdek je in het blog met Wiebe. 

 

Voetafdrukken6. Bouw je app in stappen

Dit is hoe de meeste nieuwe apps de markt benaderen: in stappen investeren en laten zien dat ze stap voor stap succesvol kunnen worden. Bouw daarvoor eerst alleen de 'Must haves' van je app via de MoSCoW methode. Je bent dan sneller succesvol als je één ding goed doet dan meerdere functies half uitgewerkt. Denk dus na wat die éne belangrijke functie is van je app en begin met de ontwikkeling daarvan om aan te tonen dat je idee werkt. Overtuig daarna investeerders en gebruik hun geld om meer functies aan je app toe te voegen. Vind daarvoor hier het stappenplan om alle stappen te zien van Idee naar App     

 

7. Nieuw sinds 2024: No-code en low-code

In 2024 bieden no-code en low-code platforms een inmiddels volwassen kans om kosten te besparen bij het ontwikkelen van apps.  Waar voorheen deze technologie nog onbewezen was, zijn sinds 2024 No-code en low-code interessante opties, ook voor app ontwikkeling. 

Goedkoper en sneller

Deze technologieën maken het mogelijk om apps te bouwen zonder dat je uitgebreide programmeerkennis nodig hebt. Dat betekent dat je het zelf snel zou kunnen leren of dat je een meer betaalbare programmeur kan vinden, doordat deze sneller werkt. Ook kan het veel sneller gemaakt worden (denk aan weken) dan bij normale maatwerk app-ontwikkeling (denk aan maanden). Dit versnelt niet alleen het ontwikkelproces, maar verlaagt ook de kosten, omdat minder technische expertise vereist is en ontwikkelaars zich kunnen richten op maatwerk waar dat echt nodig is. 

Verschil tussen no-code en low-code

Het verschil tussen no-code en low-code ligt in de mate van aanpasbaarheid: low code richt zich volledig op visuele bouwblokken zonder code, terwijl no code wat meer technische maatwerkopties biedt. 

  • Dat maakt low code het meest geschikt voor bedrijven die relatief eenvoudige apps willen realiseren voor hun bestaande processen. Dus zonder complexe opties, poespas in het design maar mét koppelingen met bestaande systemen. Voorbeelden van No-code tools zijn OutSystems en Mendix
  • No-code biedt daarnaast meer maatwerk en past beter bij startups en unieke ideeën. De apps die hier uit rollen zijn iets minder snel en schaalbaar dan maatwerk apps, maar het kan tot een factor 10 (!!) schelen in kosten om deze apps te realiseren. Het verschil is daarbij het grootst bij relatief simpele apps, als je (op een ervaren manier) outsourced naar bijvoorbeeld Oost-Europa en als schaalbaarheid nog niet zo belangrijk is. Dat maakt Low code ideaal voor het in een vroege fase testen van ideeën. Voorbeelden van No-code tools zijn Bubble, Flutterflow en Adalo.

Kosten indicatie

Voorbeelden hiervan zijn een no-code app voor interne bedrijfsprocessen die al voor ongeveer € 5.000 kan ontwikkeld, of een meer geavanceerde low-code app, bijvoorbeeld voor klantbeheer, die rond de € 15.000 kan kosten.  Dit maakt beide technologieën aantrekkelijk voor startups en kleine bedrijven die snel willen lanceren zonder een groot budget te besteden aan traditionele ontwikkeling. Hou er rekening mee dat maatwerk vaak onderdeel is van no-code en low code ontwikkeling, voor aanvullende functionaliteiten of complexe datakoppelingen. Die maatwerk kan de prijs opdrijven, maar is waarschijnlijk nogsteeds lager dan volledig maatwerk.
 

icoon zakje geldWaarom een dure app niets uitmaakt

Zoals je ziet is het laten ontwikkelen van een app duur. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw app er wel komt (ook als je zelf geen zak met geld paraat hebt)? Hoe overkom je het obstakel van een dure app? En hoe zorg je ervoor dat jouw app idee in de smaak valt bij anderen?

De oplossing is om jouw idee te financieren. Op verschillende manieren krijg je geld om jouw app te laten maken. Daar lees je hier meer over: Klik hier om 7 manieren te ontdekken om je app te financieren

 

icoon klik met wijsvingerBereken je eigen prijs

Ben je ook benieuwd hoeveel jouw app-idee precies gaat kosten?

Met de Ontwikkelkosten Check kom je erachter wat er betaald wordt voor meer dan 190 reeds gemaakte apps zodat je exacter de prijs van jouw app kunt zien. Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de Ontwikkelkosten Check, door je gegevens hieronder in te vullen:

Weet jij wat je app kost?
Ontwikkelkosten Check
Ontdek de kosten om jouw app te laten maken

Dit krijg je:

✔️ Inzicht in het benodigde budget, binnen 10 seconden
✔️ Gebaseerd op verkoopprijzen van 190+ écht apps
✔️ Concrete prijzen, afgegeven door 40+ ontwikkelaars


Toegang kost normaal €5 per maand, nu onbeperkt en levenslang toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter

Ingediend door david@appar.nl op

Bedankt voor je interesse in dit artikel en video. Als jij ook toegang wil tot de matchingstool waarin je exacter de prijs van je app ziet, laat dan een reactie achter met de prijscategorie waarin jouw app waarschijnlijkt valt:

A) € 2.500 to € 5.000
B) € 5.000 tot € 20.000
C) € 20.000 tot € 100.000
D) Meer dan € 100.000

Ik hoor graag van je,

-David

PS als je een vraag of opmerking hebt, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag in een reactie :) (of stuur me een persoonlijk bericht)

Ik heb een idee voor een app en ik denk dat de kosten liggen tussen in prijscategorie B, € 5.000,- tot € 20.000,-.

Hallo David,

ik zou graag toegang willen krijgen tot de matchingtool. Mijn app zal liggen in categorie B €5000 tot €20000.

ik hoor graag van u.

 

 

Hi David,

Ik heb ook een idee voor mijn app, zelf denk ik dat deze tussen de 20.000 en de 100.000€ zal kosten. Graag zou ik toegang willen krijgen tot de matching tool.

BVD

- RJ

 

Ingediend door david@appspeci… op

In reply to by RJ

Ha RJ,

Je kan de Online Matching Tool zelf meteen ontvangen door hierboven het formulier in te vullen!

 

Gr. Katja

Ingediend door Banoyi Zuma op

Hallo David,

Ten eerste hartelijk dank voor het zo genereus delen van jouw kennis! Dat is de reden waarom ik, als we zo ver zijn, contact met je zal opnemen om verder te praten. 

Ik ben geinteresseerd in de vergelijkingstool. Ik heb een D-idee en een C-idee.

Met dank en hartelijke groet,

Banoyi

Ingediend door Ingmar op

Tof filmpje David, goede uitleg. Ga ik zeker nog een keer gebruiken om te laten zien bij potentiële klanten. Ben ook wel benieuwd naar de Matching Tool :). 

Ingediend door Danny Koning op

Ik dacht dat mijn app max 30.000 zou gaan kosten. Tot dat er iemand kwam en die zei dat het tonnen gaat kosten. Ik wil het graag eens bekijken...

Ingediend door Johan op

David, ik ben benieuwd hoe gedetailleerd de tool is. Ik heb een idee voor een app en ben benieuwd of hier al standaard modules voor zijn.

Ingediend door G. Hulst op

mijn app idee komt op zeker boven de 100.000 euro uit. het is een zeer complex app idee, waar meerdere sites en informatie punten van het www gehaald dienen te worden, en waar mee de gebruiker goed geinformeerd gaat worden over zijn of haar mogelijkheden.